Recenze: Susanna Kearsley – Zimní moře

Susanne Kearsleyová přichází s poutavým příběhem z okolí skotského hradu Slains. Spisovatelka Carrie zde píše svůj román o jakobitském povstání roku 1708 a současně odhaluje svou vlastní minulost.

Příběhy, kde se střídá současnost s historickým obdobím, se mi velmi líbí a doslova je vyhledávám. Proto pro mě byla kniha Zimní moře jasná volba.kniha Hlavní hrdinkou je spisovatelka Carrie, která se vypraví ke své literární agentce, aby s ní probrala pokračování své knihy o skotském jakobitském povstání v roce 1708. Cestou míjí hrad Slains, který ji až magicky přitahuje. Když jí agentka navrhne, aby stvořila do románu fiktivní postavu, která bude příběh vyprávět a sledovat nezávislým pohledem, zvolí Sophii. Jméno se jí zdá vhodné dobově i místně a tak vzniká nová postava. Carrie netuší, že Sophie ve skutečnosti není její vymyšlenou postavou, ale skutečnou žijící osobou, která povstání zažila. Sophie žila ve zmíněném roce na Slainsu a Carrie začne její životní etapu odhalovat prostřednictvím jakéhosi transu, do kterého se dostává při psaní. Časem zjistí, že má se Sophií společného mnohem víc, než vznikající historický příběh, ale o tom víc prozrazovat nebudu.

Faktem je, že Zimní moře je kniha neuvěřitelně poutavá a čtivá. Je rozdělena na kapitoly, ve kterých jsou ještě jakési podkapitoly – což je ve skutečnosti historický román, který píše Carrie. My tak máme možnost sledovat osudy dvou žen, Carrie i Sophie, odděleně a zároveň společně.

I když má Carrie zmíněné stavy, ve kterých slyší hlasy svých románových postav, nejedná se o fantasy literaturu. Je to částečně román ze současnosti a částečně román historický. Obě části jsou napsány napínavě, čtivě a autorka si právem zasloužila mou pozornost.

Kearsleyová píše lehce a čtivě, dokáže čtenáře okamžitě zaujmout. Příběh Sophie i to, jak ovlivní život samotné Carrie, je natolik romantický i tajemný, že jistě uchvátí i náročné čtenářky romantických či historických příběhů. Navíc určitě potěší čtenářky Barbary Erskinové a Kate Mortonové, neboť se příběhem i stylem vyprávění jejich knihám hodně přibližuje.

Ukázka

Nemusela jsem se dívat do knihy Staré Skotské námořnictvo, abych věděla, že to, co jsem napsala, je pravda, ale přesto jsem se podívala. Bylo to tam všechno, přesně jak jsem to dopředu věděla: přejmenování lodě kapitána Gordona z  Royal William na Edinburgh. Jeho říjnová cesta na sever a vzpoura mezi jeho muži v Leithu.

A poté, jak se zdálo, se snažil dodržet své slovo a dělal všechno, co ho napadlo, aby zajistil, že jeho loď nebude stát v cestě mladému králi Jakubovi a jeho francouzským invazním silám, pokud by se objevily. (str. 320)

Jsem nesmírně ráda, že jsem tuto autorku objevila, a už se těším na další román, který nakladatelství Ikar vydá v květnu 2016 a který nese název Mariana.

Zimní moře
Autor Susanna Kearsley