Recenze: Mia Steingräber – Krásy secese

S relaxačními, antistresovými či uklidňujícími omalovánkami a vymalovánkami jakoby se v poslední době roztrhl pytel. Na českém trhu se objevují jednoduché tvary, které se blíží dětským motivům, omalovánky z oblíbených míst, např. Prahy, motivy rostlinné, zvířecí, z vodního světa a podobně.

knihaNěkteré jsou hodně složité, jiné naopak dětsky jednoduché, a tak si každý může vybrat to, co mu vyhovuje a na co se cítí. Podstatné je především to, aby se odreagoval, zklidnil, odpočinul si a udělal si hezkou chvilku pro sebe.

Nakladatelství Ikar přichází s kolekcí Relaxačních omalovánek, z nich se mi dostaly do ruky zatím dvoje. Poměrně složité obrázky obsahuje Kouzelný les a pohádkové bytosti, většina motivů je tam směrována k trpělivým rukám zkušenějšího malíře. Já dnes budu recenzovat Krásy secese. Dekorativní umění barev. Označila bych je jako zlatou střední cestu.

Omalovánky obsahují 85 motivů od německé ilustrátorky Mii Steingräber a najít v nich můžeme převážně květinové motivy laděné do nepřeberného množství opakujících se vzorů, jednoduchých květů, spletitých dekorací ze stonků, listů a výhonků, ale také ženy ověnčené květy a bohatou draperií po vzoru slavného secesního umělce Alfonse Muchy.

Některé obrázky vyžadují více stínování, především ženy, drapérie, velké květy, jiné naopak hodně trpělivosti s vybarvováním drobných motivů a tvarů. Osobně jsem využila tři druhy pastelek. Progressa na květinové dekorace, kde jsem nechtěla příliš velkou paletu barev, Maped na opakující se vzory s drobnými motivy, kde jsem potřebovala tvrdší tuhu a ostřejší špičku, a konečně pastelky Mondeluz, se kterými jsem si užívala velké květy a především drapérie. Poslední zmíněné mě osobně bavily nejvíc, ale záleží na každém, co mu vyhovuje a na co má chuť.

U jednoho obrázku jsem zkusila pastelky Mondeluz rozmývat, ale nesetkala jsem se s dobrým výsledkem. Papír, ze kterého jsou omalovánky vyrobeny, je na rozmývání poměrně tenký, hodně se zkroutil a já musela výsledek přežehlit, aby se mi zase srovnal. Navíc se mi lehce propil i obrázek na druhé stránce, což je další nevýhoda těchto omalovánek – oboustrannost. Pokud totiž malujete měkčími pastelkami, tak ani nemusíte rozmývat a stejně dojde k propsání na druhou stranu. Proto jsem po dvou obrázcích začala používat vkládání čistého bílého papíru mezi jednotlivé už vymalované listy. Je to ale nepraktické, neboť vložené listy vypadávají.

Jelikož jsem nevyzkoušela jiné techniky – fixy, linery a podobně, nemohu potvrdit, zda jsou pro vybarvování vhodné a zda se nepropíjí skrz stránky. Věřím však, že použití pastelek je na tento druh obrázků ideální. Na některé měkké tuhy, na jiné raději tvrdší. Majitelé těchto omalovánek budou jistě spokojeni a opravdu si užijí pohodové a relaxační chvilky nad vybarvováním krásných motivů. Díky čistým liniím jsou vhodné pro začátečníky i pokročilé a každý si v nich jistě najde to své.

Krásy secese
Autor Mia Steingräber
Nakladatelství Ikar