Recenze: Hana Whitton – Královna Kunhuta a Záviš: vášnivá láska v obležení nepřátel: román

kralovna-kunhuta-a-zavis

Příběh královny vdovy Kunhuty Uherské a jejího udatného rytíře Záviše z Falkenštejna jistě zná mnoho nás. Na toto téma vznikla nejedna kniha a tak mě zajímalo, jak se s ním vypořádá autorka historických románů. Od Hany Whitton jsem do té doby četla pouze jednu detektivku a proto jsem se těšila, jakým způsobem uchopí skandální lásku těchto dvou slavných postav české historie.

kralovna-kunhuta-a-zavisAutorka začala vyprávět příběh obou hrdinů nejprve zvlášť. Seznámila čtenáře s královnou Kunhutou a křivdou, kterou pociťovala od doby, kdy král Přemysl Otakar II. požádal o ruku Markéty Uherské, místo té Kunhutiny. To, že se kvůli Markétinu odmítnutí nakonec stala Přemyslovou ženou Kunhuta, jí na sebevědomí příliš nepřidalo. Whitton právě tento okamžik považuje za důležitý pro další Kunhutino jednání po Přemyslově smrti.

Poté se seznámíme se Závišem z Falkenštejna a jeho životní situací. Dozvíme se, že je sice považován za nepřítele zemřelého krále, ale to mu nezabrání pokusit se získat Kunhutu na svou stranu. Nakonec se to podaří celkem snadno ocitne se totiž na břehu řeky ve chvíli, kdy královnu strhne proud. Záviš se za ní hrdinsky vrhne do rozbouřených vod a zachrání jí život, údajně aniž by věděl, koho vlastně zachraňuje. Dojde ke vzájemnému vzplanutí, které nadále roste a rozvíjí se.

V celém románu autorka čtenářům zdůrazňuje, že láska Kunhuty a Záviše byla skutečná, romantická a silná navzdory všem politickým a mocenským komplikacím. Jelikož se většinou o lásce Záviše z Falkenštejna spekuluje a rytíř je podezříván ze ziskuchtivosti a touhy po moci, připadalo mi toto pojetí až příliš romantické a pozitivní. Přesto se však autorka nebojí do dialogů zapojit i tyto spekulace a tak o ně čtenář nepřichází.

Některé postavy a události jsou fikcí, většinou se však Whitton drží historických skutečností. Dobové reálie má celkem dobře prostudované a prostředí, charakteristiku postav i celkovou politickou situaci vylíčila velmi kvalitně, aniž by čtenáře unavovala zbytečnou popisností. Příběh se čte lehce, jen místy mi přišly věty poněkud těžkopádné a krkolomné, ale to je autorčin osobitý styl, který bych určitě neměnila. Co mě trochu zklamalo, byly chyby v textu, kterých bylo hlavně od druhé poloviny poměrně dost a v publikaci tak známého nakladatelství by se vyskytovat neměly. Na straně 245 je navíc překlep, možná i chyba autorky, kdy se Kunhutina dcera Kunka, abatyše kláštera Na Františku, přišla podívat na novorozeného Ješka a označila ho místo bratra za svého synovce.

I přes toto velmi romantické pojetí se mi kniha líbila a určitě není poslední, kterou jsem si od autorky přečetla. Doporučila bych ji spíše ženám, neboť mužům by možná mohla romantika v příběhu trochu překážet. Přesto se čtenář nejen pobaví, ale i trochu poučí o naší historii. A já se těším na další autorčiny příběhy.

WHITTON, Hana. Královna Kunhuta a Záviš: vášnivá láska v obležení nepřátel: román. Vydání první. Frýdek-Místek: Alpress, 2015, 257 stran. Klokan (Alpress). ISBN 978-80-7466-949-1.