Recenze: Stephanie Lehmann – Butik Astor Place

butik-astor-place

New York byl vždy městem, které nikdy nespí. Ať zde člověk žil před sto lety nebo dnes, vždy mohl obdivovat krásné budovy či impozantní restaurace a žasnout nad krásou tohoto místa. Své o tom ví i spisovatelka Stephanie Lehmannová, která svůj román Butik Astor Place zasadila právě sem.

butik-astor-placeKniha Butik Astor Place vyšla v roce 2015 v nakladatelství Metafora.

Amanda Rosenbloomová vlastní butik, který se specializuje na retro oblečení. Její největší vášní je to, když se může prohrabovat starým oblečením a objevovat v něm poklady, které zaujmou její zákaznice. Jednoho dne se takhle dostane k jedné starší dámě, která vlastní opravdové skvosty. Kromě oblečení ale Amanda nalezne i deník, jehož prostřednictvím se dostane do New Yorku v roce 1907. Jeho majitelkou byla Olive Westcottová, která přichází na Manhattan spolu se svým otcem. Olive má ale svůj sen. Nechce být jen pouhou manželkou, která bude poslušně doma čekat na svého manžela a starat se o děti. Olive by se chtěla stát nákupčí v obchodním domě. Bohužel se ale narodila do doby, kdy pracující žena je považována za něco nestydatého a ke splnění svého snu má tedy hodně daleko.

Olive se ale nemíní vzdát. A když ji potká životní tragédie, hodlá se se svým osudem poprat o to víc. Začíná pracovat jako obyčejná prodavačka za pultem s kosmetikou, je nucena si najít místo, kde by mohla alespoň přespávat. Bohužel to ale pro samotnou ženu není tak snadné. Ženy jsou stále považovány spíš za mužovu ozdobu, než za samostatně myslící bytost, v restauracích mají vyhrazená místa k sezení a fakt, že by chtěly samy někde bydlet, je skoro nepředstavitelný. Oliviny spolupracovnice se tak často uchylují k tomu, že se nechají vydržovat bohatými muži. Bez toho by totiž neměly na nájem, na jídlo, na obživu. Olive patří ale mezi dívky, které nechtějí být na někom závislé, a tak se pouští do boje s větrnými mlýny.

Když Amanda sleduje Olivin život, uvědomuje si, že i ona by měla se svým něco udělat. I když se jí v podnikání poměrně daří, její osobní život nestojí za nic. A to se podepisuje na kvalitě spánku. Často je vzhůru do časných ranních hodin a stává se jí, že vidí duchy z minulosti. Díky Olive ale dostává šanci na šťastný konec. Chopí se jí, nebo ji nechá proklouznout mezi prsty?

Dva osudy, dvě různé časové epochy, dvě ženy bojující za své štěstí. I když už je ta jedna dávno mrtvá, dokáže pomoci té, která žije.

Autorka dokázala napsat velice čtivý román. Je to příběh o boji, lásce i nepřízni osudu. Vyprávění o síle ženského pohlaví. Důkaz o tom, že když člověk opravdu něco chce, dostane to.

Kromě poutavého příběhu zaujme čtenáře jistě popis míst dávného i současného New Yorku. Jak moc se jeho vzhled změnil, je vidět i na fotografiích, které jsou součástí knihy.

Knihu doporučuji všem čtenářkám, které mají rády silné a bojovné hrdinky. Amanda a Olive jim totiž zaručeně učarují.

Ukázka:
Během snídaně jsem studovala seznam pokojů inzerovaných v novinách. Některé požadovaly pouze muže nebo páry. Zdálo se, že uvádět výši nájemného není zvykem. Doufala jsem, že zůstanu ve známém prostředí, ale neměla jsem ponětí, jestli to bude možné. Hotel Martha Washington přijímal pouze ženy, ale určitě si účtovali víc, než jsem mohla zaplatit. Seville, elegantní secesní hotel, který stáhl úhlopříčně k Mansfieldu, bude také drahý.

LEHMANN, Stephanie. Butik Astor Place. V Praze: Metafora, 2015, 386 stran. ISBN 978-80-7359-464-0.