Recenze: Monika Feyfrlíková – Kuchyně pozdního středověku

Ve druhé polovině roku 2015 nakladatelství Grada vydalo opět velmi zajímavé publikace. Jednou z těch, které mě nejvíce zaujaly, byla Kuchyně pozdního středověku od Moniky Feyfrlíkové. Jelikož jsem se o knize dozvěděla prostřednictvím webových stránek, domnívala jsem se, že se jedná „pouze“ o kuchařku s dobovými recepty. Tato útlá knížečka však skrývá mnohem víc…

knihaO autorce se v publikaci nedozvíme nic. Ani na internetu se mi nepodařilo dohledat žádné informace, což mě trochu mrzí. Zajímalo by mě, jak dlouho se autorka tématu věnuje a zda danou problematiku vystudovala, neboť zpracování by tomu odpovídalo.

Knížečka je to skutečně útlá, má pouze 88 stran. Přesto je obsahově velmi zajímavá a čtenář se dočte velké množství informací. Je rozdělena na dvě části. V první se dozvídáme o středověké kuchyni jako takové – tj. co jedla šlechta, měšťané, venkované a chudina, kde se nakupovalo, jak se potraviny skladovaly, na čem a v čem se vařilo, kde se potraviny uchovávaly. V samostatné kapitole se věnuje stravě židovské, ale také ukazuje specifika kuchyně klášterní, válečné nebo studentské. Vysvětluje způsoby středověkého stolování, lovu i dobu postní. Na konci této části ukazuje také využití některých potravin v medicíně.

Ve druhé části publikace autorka představuje některé vybrané a vyzkoušené dobové recepty. Jelikož se dříve u zápisu receptů nepoužívaly míry, tudíž dnešní nezkušený kuchař by nevěděl, kolik čeho použít, autorka recepty sama vyzkoušela a množství doplnila. Každý si tak může podle této knížečky uvařit středověkou pochoutku a vyzkoušet si pro nás neobvyklé kombinace masa a ovoce, stejně jako využití piva a vína při každodenním vaření.

Obě části jsou doplňovány obrazovým doprovodem, tvořeným ilustracemi i fotografiemi. Uprostřed publikace je pak vsazeno několik stran s fotografiemi, které představují způsob stolování, lovu i středověké kultury spojené se stolováním.

Celkově na mě publikace působí jako vydaná diplomová práce. Evokuje to úvod, rozvržení knihy i zpracování. Na nevelkém počtu stran autorka vystihla vše potřebné a to na odpovídající úrovni. Prokázala, že historické období zná a dokáže navíc čtivě psát a udržet pozornost čtenářů. Ke studiu využila poměrně velké množství převážně české odborné literatury, prostudovala materiály archeologické i kunsthistorické. Předkládané recepty navíc sama vyzkoušela a převedla do jazyka známého dnešním čtenářům.

Nemohu jinak, než publikaci doporučit. A to nejen laickým zájemcům o historii, ale i odborníkům, kteří si chtějí přiblížit danou problematiku nebo si doplnit některé informace.

FEYFRLÍKOVÁ, Monika. Kuchyně pozdního středověku. 1. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5431-4.