Životy sester Greyových ve stínu tudorovského trůnu

1 1 1 1 1 (5 hlasů)

Elizabeth Fremantleová měla možnost poprvé se představit českému čtenáři v roce 2014 prvotinou Královnin gambit. Kniha nebyla špatná, ale styl vyprávění, který autorka zvolila, byl chaotický a kvalitně zpracovanému příběhu hodně uškodil. Přesto jsem se rozhodla dát autorce ještě šanci a přečetla si její druhou knihu, novinku z nakladatelství Jota, Ve stínu trůnu. A nelitovala jsem!

knihaVe stínu trůnu je skutečně velmi výstižný název. Autorka v knize sleduje životy dvou zbývajících sester Greyových - rozmarné Kateřiny a postižené hrbaté Marie od doby, kdy jejich sestra zemřela v Toweru. Královna Marie Tudorovna ji nechala popravit po té, co byla nebohá teprve sedmnáctiletá Jana Greyová využita svým otcem a dalšími spiklenci a dosazena na anglický trůn, odkud ji Marie po devíti dnech sesadila a uvěznila. S cejchem zrádcovské krve tak obě mladší sestry žijí na Mariině dvoře a musí se vyrovnávat se svou těžkou situací. Když Marie zemře a na její místo nastoupí Alžběta, matka obou dívek věří, že vše se v dobré obrací. Jenže strach z dalšího převratu a využití sester Greyových v neprospěch anglického trůnu Alžbětu pronásleduje a ona se dokáže bránit jedině tím, že sestrám dává stále najevo, kdo je v Anglii pánem. Sestry jsou odstrkované, ponižované, nesmí se vdát dle svého přání, nesmí mít potomky - případné budoucí dědice anglického trůnu. Jenže Kateřina a posléze i Marie už královnino příkoří nechtějí snášet a tak se rozhodnou vzdorovat.

Ve své prvotině autorka zvolila kombinaci ich-formy s er-formou. Všichni vyprávěli všechno a texty se neuvěřitelně pletly. Čtenář se muset hodně vracet a uvědomovat si, kdo právě vypráví, kdo si co myslí atd. Pravděpodobně jsem nebyla jediná, kdo toho autorce vytýkal, neboť kniha Ve stínu trůnu už je mnohem uspořádanější a přestože toto střídání autorka stále využívá, čtenář již ví, kdo je momentálně vypravěčem. Kniha je totiž psána z pohledu tří žen: Kateřiny a Marie Greyových a dvorní malířky, Leviny Teerlingové, kterou autorka představila jako přítelkyni jejich matky a také přítelkyni obou dívek. Každá kapitola má na začátku popis, která žena bude právě vyprávět, a také na jakém místě a v jakém čase se ocitá. Levina měla díky svému povolání přístup do královských komnat a mohla tak dohlížet na chování obou dívek. Zatímco Kateřina vše prožívá s vášnivou láskou a ke všem problémům se staví povrchně a odtažitě, Marie vše prožívá s nebývalou intenzitou. Z obou sester je ta rozumnější, ta, co se snaží následovat odkaz zemřelé sestry Jany, kterou považuje za vzor. Levina je na rozdíl od nich nestranný účastník a její vyprávění celou knihu velmi oživuje.  Nic na tom nemění ani fakt, že právě v jejím příběhu je nejvíce fiktivních míst.

Fremantleová doložením prostudované literatury potvrzuje, že se na sepsání románu velmi pečlivě připravovala. Také doporučuje některé knihy, které se k tématu sester Greyových vztahují. Dokládá tím také, že stála před velkým úkolem – zpracovat nově a originálně téma, které už mnoho autorů před ní mělo ve svých spisovatelských rukách. Styl, který autorka zvolila, jistě není úplně originální, ale je velmi dobře zvládnutý. Např. Alison Weirová ve své knize Nevinná zrádkyně, což je románový životopis Jany Greyové, využila rovněž vyprávění z pohledu několika osob. Ty se však v průběhu času mění a nejsou to jen ženy. Z tohoto měřítka se mi zdá způsob zvolený Fremantleovou mnohem lepší a cílenější. Rovněž Weirová se věnovala životu Kateřiny Greyové, a to v knize Nebezpečné dědictví. Kvůli tomu, že využívá dvě časové roviny, dostal Kateřinin životopis trhliny a stal se neucelený. I v tomto případě má Fremantleová navrch.

Myslím, že z mého předchozího hodnocení je více než jasné, že kniha Ve stínu trůnu mě nadchla a velice oslovila. Pokud nebude autorka nadále experimentovat a bude se v dalších knihách držet zvoleného konceptu, bude to jedině dobře. Podařilo se jí totiž představit čtenáři známý příběh téměř originálním způsobem, ale co je nejdůležitější, vykreslila psychologii svých postav natolik dokonale, že čtenáři sestry Greyovy budou milovat, litovat i nesnášet.

Pokud tedy patříte k milovníkům tudorovské tematiky nebo jednoduše hledáte knihu, která by vám toto téma lépe přiblížila, určitě sáhněte po knize Ve stínu trůnu. Mějte však na paměti, že se nejedná o odbornou publikaci, nýbrž o velmi zdařilý historický román.

FREMANTLEOVÁ, Elizabeth. Ve stínu trůnu: Vášně a intriky na dvoře posledních Tudorovců. 1. Brno: Jota, 2015, 496 s. ISBN 978-80-7462-757-6.