Společenské drama z malého ostrova

Gisa Pauly je autorka, jejíž převážná část románů se odehrává na ostrově Sylt, kde také střídavě žije. Nakladatelství Ikar vydalo v roce 2015 její knihu Porodní bába na Syltu, která přináší čtenářům mnohem více, než jen dramatický příběh z jednoho malého ostrova v Severním moři.

knihaHlavní hrdinkou knihy je Geesche Jensenová. Na ostrově Sylt je porodní bábou a celkem obstojně ji to živí. Jak už to bývá, jednoho bouřlivého večera k ní přijdou porodit dvě ženy. Jedna pochází z těch nejchudších poměrů, druhá je hraběnka. Jedna porodí zdravé krásné děvče, druhá postiženou dceru. I když autorka dál nevysvětluje, co všechno se té noci stalo, myslím, že každému čtenáři musí být hlavní zápletka od začátku jasná. Autorka sice mlží polovinu knihy a hlavní problém „prozradí“ až někdy okolo strany dvě stě, čtenář však od začátku ví, o co jde. Otázkou je, zda to tak autorka zamýšlela a zvolila natolik průhledné téma, aby čtenáři ihned věděli, o co se jedná, nebo věřila, že hlavní pointa nebude prokouknuta a čtenář zažije velké překvapení.

Po prologu následuje samotný příběh, který se odehrává o šestnáct let později. Geesche je na tom materiálně velmi dobře, stále se živí jako porodní bába a jelikož se nikdy neprovdala, pronajímá část svého domu letním hostům. V době vyprávění je jejím hostem lékař, který se musel rozvést se svou ženou a nemohl již nadále provozovat praxi na klinice svého tchána. Rád by si proto otevřel na Syltu lékařskou praxi a léčil letní hosty místních lázní. Jelikož na tom není finančně nejlépe, velmi by se mu hodil sňatek s Geesche, aby mohl praxi provozovat v jejím domě. Porodní bába je však zamilovaná do bratra hraběte a nemá o lékaře velký zájem.

S úklidem a domácností Geesche pomáhá ona chudá žena, které před šestnácti lety pomáhala při porodu, a její postižená dcera však svou nemoc kompenzuje tím, že slídí, zákeřně osočuje na ty, co to s ní myslí dobře, a hledá příležitost ke mstě. Má pocit, že ji nikdo nemá rád. Nikdo, až na stejně starou hraběcí dceru, která opět po roce přijela na letní pobyt do rodinného sídla s otcem, matkou a strýcem. Postižená Hanna se stává její společnicí a tajemství, které obě dívky obklopuje, se začíná odhalovat.

Pauly vypráví dramatický příběh, odehrávající se jedno léto v 19. století na malém ostrově. Dokonale vystihuje atmosféru doby a představuje čtenářům několik postav, které velice dobře psychologicky popisuje. Postupně zaniká Geesche jako hlavní hrdinka a pozornost se obrací k výše zmíněným aktérům a ještě k dalším postavám, které zde nemá smysl zmiňovat. Autorka dbá velmi pečlivě na to, aby čtenář pochopil sociální rozdíly mezi jednotlivými postavami, a to nejen na základě jejich bydlení, odívání či stravování, ale především jejich chování, jednání a myšlení. Vystihuje tak i drobné detaily, kdy čtenář zjišťuje, že naše rádoby bohatá postava, stojící vysoko na společenském žebříčku, na tom zase tak výborně není a ve skutečnosti se pod honosnou maskou skrývá špína a nepoctivé jednání.

Svým zachycením doby a života v 19. století je román skutečně jedinečný a díky tomu autorce odpouštím i místy trochu nudná místa. Není to určitě příběh, který vás okamžitě vtáhne do děje a strhne tak, že budete chtít vědět konec. Jak jsem již psala, hlavní zápletka je čtenáři jasná od samého začátku. V polovině knihy se však přidává krádež a posléze i vražda a spolu s touto detektivní zápletkou dostává kniha rychlejší a napínavější spád.

Rozhodně bych Porodní bábu na Syltu doporučila všem, kdo mají rádi obsáhlejší historické romány, především ty zaměřené na 19. století. Nečekejte romantický příběh, ale knihu s dramatickou zápletkou a velmi dobře vypracovanými profily většiny postav. Doba výstavby železnice, lázeňských hostů, šlechtického prostředí postaveného do ostrého protikladu s tou největší chudobou vás jistě uchvátí.

PAULY, Gisa. Porodní bába na Syltu. Praha: Ikar, 2015, 414 s. ISBN 978-80-249-2632-2.