Melancholie na pomezí literatury faktu a románu

Zweig, Roth, Kish, Toller… Ti všichni znovu ožívají ve Weidermannově knize během společně stráveného léta. Weidermann nenechává ožít pouze velká jména, ale i jejich iluze a znepokojení v posledním křečovitě bezstarostném létě. Jako pod mikroskopem zkoumá reálná přátelství, která mezi emigranty vznikla.

knihaNa belgických plážích a v lázeňských kavárnách se v létě 1936 sešli známí spisovatelé, které vyhnala znepokojivá situace v Evropě. Všichni odmítají nacismus a na německém trhu nesmějí publikovat, protože jsou to Židé, nebo jsou jejich knihy až příliš moderní. Rakušané Stefan Zweig a Joseph Roth, československý spisovatel Egon Erwing Kish, Němka Irmgard Keunová, manželé Tollerovi a mnozí další. Ti všichni se setkali v městečku Ostende.

Léto jednoho přátelství je rozsahem nevelká kniha, která mapuje vztahy mezi migranty v několika málo měsících. Především však zkoumá vztah Stefana Zweiga a Josepha Rotha, západního a východního žida, úspěšného spisovatele a upadajícího alkoholika, mezi nimiž se vytváří jedinečné přátelství, které je břemenem i inspirací. Do trojúhelníku pak zahrnuje i Irmgard Keunovou, krásku, která s Rothem na dva roky vytváří bizardní alkoholický pár.

Volker Weidermann nastudoval životy, díla i korespondenci jmenovaných a s těmito prameny velmi přesvědčivě pracuje. Vytvořil knihu na pomezí literatury faktu a románu, kterou spisovatelům meziválečného období vystavěl pomník, jelikož všichni mají své sny, iluze a zápal. Zatímco evropští politici dělají Německu ústupky, skupina spisovatelů v Ostende si uvědomuje, že Hitlera nelze uspokojit.

V Ostende vše na první pohled plyne poklidně, postavy se pohybují po plážích a kavárnách a vášnivě debatují. Navzdory tomuto klidu a neustále svítícímu slunci je ale kniha plná melancholie, marných nadějí a rostoucího znepokojení mezi lidmi. Všichni potřebují pro své přežití přátelství a stabilitu a současně jsou si vědomi toho, že stabilita neexistuje.

Kniha se snad může ze začátku hůř číst, než si čtenář zvykne na propletenec vztahů a osudů. Dá se ale doporučit jako kvalitní, především atmosférický literární zážitek, který navíc stravitelnou formou nabízí i trochu přiučení těm, kteří se ve jménech židovských spisovatelů příliš neorientují.

Ovšem nejde o literární historii, Ostende je román melancholie a naděje. Ostatně to, že se Ostende v Německu drželo na předních příčkách žebříčku bestsellerů Spiegel značí, že je určeno a dokáže oslovit i širší literární publikum. Je to kniha o nových začátcích a koncích, které díky zpracování naprosto nenuceně, inteligentně a neprvoplánově zapůsobí i na ty, kteří Rothovy a Zweigovy osudy znají.

WIERDEMANN, Volker. Ostende, 1936 - léto jednoho přátelství. Brno: Host, 2014. ISBN 978-807-4912-450.