Ženy neobyčejně obyčejné

Vídáme je každý den. Věčně někam pospíchají. Často s sebou mají jedno či více dětí, jsou ověšené taškami a ve tváři mají nervózní výraz. V hlavě se jim totiž honí seznam úkolů, který je často nekonečný a není možné ho splnit za jediný den. Přesto se ale o to den co den snaží. A kdo? Přeci manželky.

knihaSlovenská spisovatelka s českými kořeny Táňa Keleová-Vasilková napsala román o ženách s názvem Manželky. V České republice ho vydalo nakladatelství Noxi v roce 2014. Hlavními hrdinkami jsou čtyři ženy, které se znají již od gymnazijních let. Neustále se ale vídají a jsou si navzájem dobrými přítelkyněmi. Každá z nich je svá, každá má své problémy a starosti. Dohromady ale tvoří celek, který dokáže společně překonat i ty nejhorší životní strasti.

Iva žije s Igorem a svou malou dcerou Viky,  touží po druhém dítěti, ale bohužel se jí nedaří otěhotnět. Zároveň se bojí, že její vztah s manželem ztrácí jiskru, a není si jistá, zda a jak dlouho v tomto netečném prostředí ještě vydrží žít.

Diana je matkou pluku. Na světě má již tři potomky a čtvrtý je na cestě. Celý den má tedy o zábavu postaráno. Ráno vypraví dvojčata do školky, kam je odvede jejich otec, zbytek dne se stará o malého Péťu a domácnost, což v pokročilém stádiu těhotenství není žádná legrace. Její manžel Petr nechápe, na co si jeho žena neustále stěžuje, a často je nevrlý kvůli nedostatku sexu.

Michaela donedávna žila jako v pohádce, ale jen do té doby, kdy odmítla svému manželovi Vladovi druhé dítě. Od té doby jsou si cizí a vypadá to, že si manžel našel milenku. Michaela se tedy snaží najít smysl svého života v práci a své dceři Silvii.

Martina je jedinou svobodnou v tomto čtyřlístku. A i když se zdá, že je ve svém stavu spokojená, není tomu tak. Přála by si také někoho, kdo ji podrží, když jí bude špatně, někoho, s kým se bude moc podělit o své štěstí, a hlavně by chtěla potomka.

Každá z nich je jiná a každá má své problémy. Každodenně bojují se svým životem a snaží se mu dát nějaký řád a hlavně hledají způsob, jak být šťastné. Často se jim to ale nedaří, a proto jsou zklamané.

Autorka ve svém románu zachycuje období delší než rok. Ve vyprávění se střídají Iva, Diana, Michaela a také Martina. Jejich jednotlivé životy jsou jednou za čas proloženy společným setkáním, kde se navzájem snaží ulevit si a pomoci. Čtenář sleduje, jak hlavní hrdinky bojují se stereotypem, ale také jak zažívají radostné chvíle plné štěstí. I když na těchto manželkách není nic zvláštního, jsou svým způsobem jedinečné jako každá z nás. Proto se Manželky budou líbit zajisté každé čtenářce, jelikož se ve spoustě situací najdou a porozumí pocitům hlavních hrdinek.

Autorka dokázala zachytit obyčejné životy v neobyčejném příběhu. Čtenáře zajisté donutí zamyslet se nad vlastním životem a problémy. Je možné, že se dokáží poučit z chyb hlavních hrdinek a najdou způsob, jak být ve svém životě šťastní.

Knihu doporučuji všem manželkám, ženám, matkám, jelikož každá z nich denně bojuje se spoustou problémů, a přesto dokážou na své tváři vykouzlit úsměv svým dětem, manželům, matkám…a za to jim patří velký dík.

Na jaře oslavili sedmé výročí svatby. Jejich dceři jsou dnes tři. Mezi těmi sedmi a třemi roky se stalo něco, co ji naplnilo tichou bolestí, která s ubíhajícími lety už sice nebolí až na krev, ale neviditelné jizvy hned tak nezmizí. Dnes by tu s Viky bylo ještě jedno dítě, možná holčička, možná kluk, skoro sedmileté, smálo by se a dovádělo. V září by měli malého školáčka a Viky by měla parťáka a necítila by se tak sama… Dítě, kvůli němuž tehdy před sedmi lety naplánovali tak narychlo svatbu.

KELEOVÁ-VASILKOVÁ, Táňa. Manželky. Praha: Noxi, 2014. ISBN 978-80-8111-199-0, s. 31.