Seznam smrti

lebka

Existují zločinci, kteří jsou natolik nebezpeční, že každý den jejich života může znamenat nenapravitelné škody i desítky nevinných obětí. Zároveň je však tyto osoby takřka nemožné postavit před soud, který by jim vyměřil trest. Právě kvůli takovým zřídila vláda Spojených států agenturu TOSA, jež má za úkol tyto nejnebezpečnější nepřátele státu najít a zlikvidovat. Novým cílem agentury je krvežíznivý fanatik známý pod přezdívkou Kazatel, který svými internetovými kázáními obluzuje mladé muslimy a nabádá je k sebevražedným útokům na významné osoby. Není známa ani Kazatelova totožnost, ani místo pobytu, a tak je úkol svěřen nejlepšímu muži TOSA, známému jednoduše jako Stopař. Vítejte v novém románu Seznam smrti mistra Fredericka Forsytha.

knihaPři nastínění děje možná Forsythovým fanouškům vyvstanou na mysli jiná autorova díla. Honem na nepolapitelného zločince se zabýval již ve Dni pro šakala, islámem v Boží pěsti, fanatismem v Afghánci a mnohé tyto ingredience použil i v dalších svých knihách. Není se však čeho bát, Forsyth nevykrádá sám sebe a jeho kniha otevírá nová témata i odpovídá moderním možnostem tajných agentur. Na druhou stranu se stále jedná o stejný druh literatury a autor všem čtenářům nabízí to, co si mnozí zamilovali a ti, kteří jej znají, i očekávají.

Podplukovník Christopher „Kit“ Carson je další z mnoha odhodlaných Forsythových hrdinů se špičkovým vojenským výcvikem, ale přitom se vymykající uniformitě armádního světa svými výjimečnými schopnostmi, čímž připomíná například Mika Martina, hrdinu jiných autorových knih o střetávání Západu s islámským fanatismem. Na počátku knihy je nám velmi stroze představen Carsonův osobní i profesní život od porodu, přes studia, bojové operace, až po vstup do TOSA a získání přezdívky Stopař. Výčet minulých činů se prolíná s událostmi v přítomnosti a přes svoji nekošatost nenudí, ale naopak dává přesný obraz hlavního hrdiny, před kterým stojí pro jiné neřešitelný úkol.

Během své mise Stopař a s ním i čtenář zavítá do mnoha zemí včetně Pákistánu, Spojeného království či Somálska a nahlédne do práce tajných služeb nejen ve Spojených státech, ale i v Británii, Izraeli nebo východním Německu. Rozmanitost děje ještě podtrhuje řada zajímavých a uvěřitelných postav z různých kultur. Občas se sice Forsyth nevyhne jisté šablonovitosti, například asi nikoho nepřekvapí, že místo, odkud se nenávistná poselství šíří, pro hlavního hrdinu vystopuje mladý hacker s Aspergerovým syndromem, avšak postavy přesně plní svůj účel a velmi dobře zapadají do v podstatě jednoduchého děje. Stopař a jeho spojenci též používají řadu moderních vymožeností včetně satelitů či bezpilotních letounů a paradoxně tak ukazují, jak těžké může být najít člověka i pro organizaci jako je TOSA, jež má k dispozici takřka nevyčerpatelné prostředky finanční i technické.

Přes výbušné téma se nejedná o akční vyprávění a samotných bojů je v knize jako šafránu, kromě očekávaného finále. Většinu obsahu totiž tvoří popis samotného pátraní, v němž kromě techniky a nečekaných spojenců hrají roli i šťastná náhoda a Stopařův důvtip, na který je však Kazatel schopný bezohledně odpovědět.

Seznam smrti se možná nevyrovná Forsythovým nejlepším knihám, ale ve svém žánru patří mezi kvalitní a velmi čtivá díla. Kdo má chuť přečíst si napínavé vyprávění, odrážející dnešní globální hrozby i práce tajných složek, neměl by si jej nechat ujít.

FORSYTH, Frederick. Seznam smrti. Vyd. 1. Překlad Michal Prokop. Praha: Knižní klub, 2013, 271 s. ISBN 978-80-242-4465-5.