Navzdory minulosti

Julia Quinnová patří k předním autorkám romancí, které člověka skutečně vtáhnou do děje, a čtenáři zatouží být v jiném století. Je totiž jednou z mála, která se nevydala cestou moderních příběhů, ale drží se historické linie. Tyto dvě základní podmínky splňuje i v knize Noc jako ta dnešní. Sice bychom ji měli zařadit do čtyřdílné série o hudebním kvartetu Smythe-Smithových, ale pokud vám první kniha unikla, nemusíte zoufat, kouzlo životního příběhu Anne Wynterové a Daniela Smythe-Smithe si nepochybně užijete i tak.

knihaAnne je vychovatelkou tří, respektive čtyř nezbednic, které jí dělají nemalé starosti. S Danielem se potkává za velmi zvláštních okolností, ale jeho chování, kdy neváhá pro čest své sestry riskovat své zdraví, ji uchvátí. Že jejich láska nebude mít na růžích ustláno, je poměrně jasné. Vychovatelka si přece nemůže vzít šlechtice.

Daniel o podobných překážkách nechce ani slyšet, ale má jiné starosti. Někdo mu vytrvale usiluje o život, což mu přidělává nejednu vrásku na čele, protože se do nebezpečí dostává i Anne, která s každou přibývající stránkou více odhaluje své tajemství.

Daniel stále neměl ponětí, co se Anne v jídelně stalo. Mohlo to být přesně tak, jak říkala, tedy že se zakuckala čajem. Taky se mu to už několikrát přihodilo a přitom se celé tělo otřásalo křečovitým kašlem, zvlášť když byl čaj tak horký, že se z něj ještě kouřilo.
Přesto byla hrozně bledá a její oči – ve zlomku vteřiny, než se odvrátila – působily podivně. Polekaně.
Připomnělo mu to, jak v Londýně vklopýtala k smrti vyděšená do Hobyho obchodu. Tehdy tvrdila, že někoho viděla. Nebo že tam byl někdo, koho vidět nechce. [1]

Přiznávám, že mě malinko zarazila anotace knihy, která je mírně řečeno zavádějící. Nejprve vás připraví o postupné odhalování, protože vám hned prozradí, že Anne není guvernantkou, za níž se vydává. Pak nezbývá než čekat, jak s touto skutečností autorka naloží. A následně Daniela vykreslí jako typického zhýralce, kterého čeká prozření díky krásné dívce v nesnázích.

S příběhem se Quinnová vyrovnala velmi dobře, lehce se čte, sice chvílemi tušíte, kam směřuje, respektive to víte od první kapitoly, ale od romance nikdo neočekává překvapení. Ale na druhou stranu mě tentokrát zklamala, dlouho jsem se nemohla začíst, její hrdinové jsou ploší, nevzbuzují emoce, které bych právě u Quinnové čekala a na něž jsem zvyklá.

Přesto je její styl vytříbený, v knize najdete vtipné pasáže i ty, u nichž je vám smutno. Bohužel je jich méně, než obvykle. Vypráví přímočaře, drží se hlavní linie, ale vytváří si prostor pro další pokračování.

Noc jako ta dnešní je příjemně oddechovou knihou, kterou mohu doporučit všem příznivcům historických romancí, i když mě osobně Quinnová maličko zklamala. Měla-li bych ji oznámkovat, dala bych pěknou dvojku, protože na jedničku bohužel nebyla.

[1] QUINN, Julia. Noc jako ta dnešní. Vyd. 1. Praha: Ikar, 2013, 263 s. ISBN 978-80-249-2357-4. Str. 154.