Věčně nespokojený genius

Herce Hugha Laurieho zná svět především díky jeho roli doktora House ve stejnojmenném seriálu. Tento muž má v sobě mnohem víc a za svůj život to již nesčetněkrát dokázal. Je mi ctí vám tady představit životopis, který vytvořila Katty Joyce, Nespokojený melancholik Hugh Laurie.

knihaTento světoznámý herec v sobě nemá talent jen na hraní. Býval také velice dobrým veslařem, který to dotáhl až na mezinárodní úroveň. Krom toho také napsal knihu a je skvělý hudebník. Sám o sobě si ale nemyslí, že by byl něčím výjimečný. Jeho rodiče – především matka – ho vždy utvrzovali v tom, že vždy lze být ještě lepší a že by s sebou neměl být nikdy spokojený. A toto dědictví si Hugh Laurie nese životem dodnes. Sám pak svou kariéru popsal takto:

Spousta toho, co dělám, docela ujde, ale zatím nejsem v ničem vysloveně dobrý. Jsem docela dobrý spisovatel. Nepíšu jako Martin Amis, ale rád bych to uměl. Na druhou stranu jsem lepší herec než Martin Amis. Nejsem ovšem tak dobrý herec jako Kenneth Branagh, ale myslím, že na klavír hraju líp než on. Rozhodně ale nehraju líp než Dr. John. Ve srovnání s Dr. Johnem zas možná umím líp vařit. [1]

Tato citace dokonale vystihuje hercovu povahu. I když je na vrcholu své herecké kariéry, je znám po celém světě a sbírá za své výkony mnohá ocenění, on stále vidí věci, ve kterých by se mohl zlepšovat a na kterých by mohl pracovat. Je dobré být k sobě kritický, on je k sobě ale možná bohužel až moc.

I když sám Hugh Laurie není schopen vidět své kvality dostatečně objektivně, tak jeho okolí ano a snaží se mu často dávat najevo, že je v té či oné věci dobrý. On však všechny gratulace, pochvaly a kladné reakce přijímá s nonšalancí anglického gentlemana a stává se, že se v těchto situacích červená. Proto je tedy zarážející, že tak hodný a velice skromný člověk hraje toho největšího cynika a arogantního chlapa, který je v současné době světu znám. Možná právě v tom je to kouzlo, možná taky má v sobě něco z toho bídáka, kterého hraje a možná taky fakt, že musí hrát někoho tak nesnesitelného, z něj dělá tak dobrého herce a ještě lepšího člověka.

Autorka Katty Joyce umožnila čtenáři prostřednictvím svého textu nahlédnout do života pozoruhodného muže. Člověk se postupně seznamuje s hercem jako malým klukem, sleduje, jak při dospívání hledá smysl svého života, až se dostává do situace, kdy se z britského komika stává celosvětově uznávaná celebrita. Všechny jeho životní etapy jsou zajímavé a ukazují, že člověka tvoří jeho činy i zkušenosti.

V knize se střídají dva typy kapitol. V jedné vždy autorka popisuje určitou životní etapu herce a doplňuje ji citacemi, které tu určitou dobu hodnotí. V druhém typu kapitol pak čtenář sleduje nezávazný rozhovor Hugha a jeho dvou přátel u něj v bytě. Díky tomuto prvku má tedy člověk možnost opravdu poznat herce skrz na skrz.

Životopis je skvěle napsaný, je doplněn mnohými fotografiemi z hercova života a myslím si, že rozhodně stojí za přečtení. Obraz člověka, který před čtenářem vystane, rozhodně má co do sebe.

[1] JOYCE, Katty. Nespokojený melancholik Hugh Laurie. Praha: XYZ, 2014, 261 s., [8] s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-7388-400-0. Str. 250.