Strýček za všechny peníze

pes

Martin Amis bude asi vždy srovnáván se svým slavným otcem Kingsleym, ale jako spisovatel je suverénní a svůj. V novém románu si bere na mušku burany z ghetta i škudlivé zbohatlíky. Postava, po které je román pojmenován, si své příjmení vybrala sama. Aspo je zkratka sousloví asociální porucha osobnosti. Proto se román v originálním znění jmenuje Lionel Aspo - Anti-Social Behavior Order.

knihaLionel dává jasně najevo, že on do společnosti nezapadá a ani zapadat nechce. Je patřičně hrdý na svůj rekord, už ve třech letech ho zatkli za výtržnictví. Lionel žije na londýnském předměstí v Distonu, kde je běžné otěhotnět ve dvanácti, což je věk, kdy jeho matka porodila své první dítě Cillu. Cilla se vydala ve stopách své matky, a proto je Lionelův synovec Desmond jen o pár let mladší než sám Lionel. Přesto k němu Desmond vzhlíží, Lionel mu pomáhá svým svérázným způsobem překonat smrt matky. Lionel ovšem není žádný drsný dobrodinec, naopak je to tyran a zločinec. Téměř pravidelně střídá pobyt ve vězení a na svobodě. Po dobu strávenou v anglickém kriminále se mu Desmond stará o psy, které má na světě asi nejraději. A tento člověk vyhraje sto čtyřicet milionů liber. Desmonda ani na okamžik nenapadne, že by mu snad strýček nějaké peníze dal, ale ve skrytu duše doufá, že by se mohl alespoň odstěhovat a on mohl se svou dívkou obývat i větší ze dvou pokojů v bytě na londýnském předměstí. Ale Lionel se nevzdá občasného malého týrání a Desmondovi nesplní ani toto přání.

Amis popisuje Lionela jednak jako zrůdu, které se bojí vlastní matka (ta své syny pojmenovala po členech Beatles, a když jí došla jména Brouků, musela si vystačit s Lionelem), jednak jako rebela proti většinové společnosti. Ani po získání hromady peněz se Lionel nemění, jedná s každým tak, jak chce, nedá se koupit ani zastrašit a na všechno a všechny zvysoka kašle.

Druhým hrdinou knihy a jejím vypravěčem je Lionelův synovec Desmond, který je jeho pravým opakem. Vzdělaný a kultivovaný gentleman. Desmond vystuduje vysokou, přestože mu to strýc neschvaluje, žije s jednou dívkou, což je pro Lionela opět neslýchané, a stará se o svou babičku, se kterou má jedno - ne právě legální - tajemství. Toto tajemství se snaží uchovat především před svým nevypočitatelným strýčkem, který ovšem trousí podivné narážky. Až v samém závěru románu se dozvíme, zda Lionel o tajnostech věděl, či ne.

Jako červená nit se vinou románem zmínky o Lionelových psech. V průběhu děje jich vystřídá několik – vždy po páru a vždy to jsou pitbullové. Lionel se je snaží vycvičit na krvežíznivé bestie poněkud krutým způsobem – tabaskem a absencí vody. Ke psům se váže několik dojemných, vtipných i strašidelných historek. Navíc je jako moto románu použita variace na píseň Who let the Dogs Out? (Kdo vypustil ty psy?). Čtenář je tak neustále v napětí, kdo, kdy a proč ty psy vypustí.

Hrdinu Lionelova typu nelze mít rád, občas s ním jde souhlasit, občas ho obdivovat, často se mu nebo s ním smát, ale většinou jím prostě pohrdat a místy i nenávidět. Některé jeho kousky jsou opravdu promyšleně kruté a chování k členům vlastní rodiny, kteří s ním zacházejí laskavě, je prosté týrání.

Osudy kriminálního zbohatlíka nebo také lotra z loterie, jak ho nazvou noviny, jsou čtivé a vtipné a místy z nich mrazí. Amis se opět ukazuje jako bravurní vypravěč a tentokrát i jako kritik či satirik.

AMIS, Martin. Lionel Aspo: O stavu současné Anglie. Praha: Plus, 2013. ISBN 978-802-5902-202.