Vyprávění o děsuplných skutečnostech

zena

V současné době mají diváci českých kin možnost shlédnout film Chraň nás od zlého.Titulky napovídají, že jeho předlohou je skutečný příběh. A jak už to bývá, někdy se s úspěšností filmu sveze i knižní předloha. V tomto případě tomu není jinak. Stejnojmenná kniha vyšla v červenci 2014 a slibuje napínavé čtení, u kterého vám budou hrůzou vstávat vlasy na hlavě.

knihaAutory zmiňované publikace jsou Lisa Collier Cool a policista Ralph Sarchie, který je zároveň hlavním vypravěčem a hrdinou. Sarchie pracoval jako policista v jižním Bronxu a ve své práci se zabýval mnoha krutými případy. Především těmi, které jsou až příliš reálné. Současně však již od dětství inklinoval k tajemnu, duchařině a exorcismu. Knihy a filmy s podobnými náměty přímo hltal. Proto není divu, že jednoho dne dospěl k názoru, že toto zlo, zjevující se s nebývalou silou a ničící své oběti, chce poznat osobně a začít s ním bojovat.

Zatímco se většina čtenářů snaží číst nejprve knihu a pak teprve vidět filmové zpracování, neboť málokterý film předčí svou předlohu, v tomto případě je to jiné. Důvod je jasný. Kniha a film mají dva hlavní spojovatele. Ralpha Sarchieho a exorcismus. Zatímco film ho představuje jako drsného policistu, který nevěří na tajemno ani ďábla a má značné potíže se svou vírou, kniha ho ukazuje v rovině, kdy už vzpomíná na svůj život a jeho víra v Boha je velmi pevně ukotvena. Ve filmu je jeho dcera Christina ještě malá a druhá dcera Daniela teprve na cestě. V knize už o nich mluví jako o dospělých ženách a na jejich dětství vzpomíná v souvislosti se zlem, které obtěžovalo nejen oběti, které zachraňoval, ale i jeho rodinu.

Svým způsobem se jedná o jakousi zpověď o tom, že pokud nebudou lidé věřit v Boha a dobro, které představuje, budou snadno zranitelní a zlo v podobě démonů si je snadněji najde. Sarchie popisuje postupné odstraňování vlastních pochybností, sílící víru i bohaté zkušenosti s vymítáním ďábla. Dozvíte se, jak rozeznat „dobrého“ ducha zemřelých od démonů, přečtete si mnohé případy, nad kterými zůstává rozum stát.

Jak přistupovat ke knize? Pokud čekáte napínavé čtení v podobě jednotlivých příběhů s happyendem, budete zklamaní. Sarchie vypráví rádoby postupně své první zkušenosti i případy. Nedokáže však udržet nit, a tak do již běžících případů vsunuje mnoho dalších vzpomínek, které mohou být chvilkami matoucí. Zmatené mi také přišlo rozdělení jednotlivých případů. Někdy byl jeden roztažený na tři kapitoly, jindy byly dva v jedné. A mezi tím vším plno dalších informací, vzpomínek, poučení o Bohu, o pádu andělů a zrození ďábla apod. Styl vyprávění a celková kompozice knížky je naprosto nelogická a zvláštní. Dá se to však odpustit, neboť příběhy jsou natolik fascinující, že knihu přečtete tak snadno, že ani nebudete vědět jak.

Ještě jednou se vrátím k myšlence, jak lze ke knize přistoupit. Pokud ji neotevřete za účelem dobře se pobavit či spíš chvíli „se bát“, berete do rukou s tím, že očekáváte poučení. Informaci o zlu, o tom, jak s ním bojovat, jak mu předcházet. V případě, že nejste hororoví nadšenci, tak jste pravděpodobně věřící lidé, kteří neberou ďábla na lehkou váhu a dokážou pochopit, o jakém zlu tady Ralph Sarchie mluví. Nečtete stránky proto, že se staly předlohou pro hororové prvky amerického filmu, ale proto, že vnímáte poselství, které k vám autoři sesílají. To je také důvod, proč knihu vydalo právě nakladatelství Noxi, které se věnuje převážně publikacím duchovního charakteru. Pro takto založené čtenáře a věřící, případně pro „postižené“ – ve smyslu obtěžované ďáblem – je na konci knihy uveden soubor modliteb, které využívá Sarchie k odhánění a vymítaní ďábla.

Osobně se mi kniha líbila, i když nebudu prozrazovat, mezi který z výše uvedených typů čtenářů se řadím. Myslím si však, že knihu by měl číst především každý, kdo si stěžuje na svůj osud, neboť zoufalství, neštěstí a zlo existují v různých podobách a tato kniha ukazuje jedny z nejhorších variant.

COLLIER COOL, Lisa a Ralph SARCHIE. Chraň nás od zlého. 1. vyd. Bratislava: Noxi, 2014. ISBN 978-80-8111-229-4.