Další královna

Úmyslně jsem označila svou recenzi překladem originálního názvu knihy. U některých knih se stává, že nakladatel použije jiný název s tím, že by mohl znít pro čtenářky lákavěji, případně má odkazovat na další díla autorky. Jinak tomu není ani u nakladatelství Alpress  a knížek Philippy Gregory. Na knížky Královský slib a Královský rozmar navázalo knížkou s názvem Královská hrdost, kterou vám představím.

knihaAutorka v ní sleduje skotskou královnu Marii Stuartovnu po jejím útěku do Anglie, kam prchla po svém svržení ze skotského trůnu a smrti manžela. Ve Skotsku v zajetí zůstává její syn a ona sama se stává hostem – vězněm poddaných královny Alžběty. Jako katolička a možná dědička anglického trůnu je pro ni totiž příliš nebezpečná, aby byla na svobodě. Autorka přináší příběh z pohledu tří osob – královny Marie Stuartovny, Bess z Hardwicku a jejího chotě hraběte Georga Talbota, hraběte ze Shrewsbury, kteří se stali jejími vězniteli, měli bránit spiknutím a pokusům o její útěk či osvobození. Gregory zvolila své postavy velmi dobře, neboť každá z nich má jiný názor na situaci a každá svými myšlenkami vysvětluje politickou a náboženskou situaci v tudorovské Anglii zcela po svém. Zatímco katolická královna Marie usiluje o svůj návrat na skotský trůn a v nejlepším případě také o svržení protestantky Alžběty a nástup na trůn anglický, Bess je protestantka, která po svých předchozích manželích zdědila velké jmění, jež teď přichází vniveč kvůli královskému pohoštění jejich nevyzpytatelného hosta. Georg Talbot je sice protestant, vychovaný však byl v katolické víře a navíc díky krásné Marii ztratí hlavu a začne se chovat značně pošetile. Ve své ženě Bess náhle vidí vypočítavou neurozenou osobu, které jde jen o majetek, a s Marií se stále více zaplétá do spikleneckých intrik. Nebýt pohotové Bess, jež je v neustálém kontaktu s Alžbětiným rádcem Cecilem, skončil by na popravišti jako zrádce.

Příběh se velmi dobře čte, přestože mi přišly tři pohledy na situaci poněkud chudé. Pro srovnání, kniha Nevinná zrádkyně z pera Alison Weir přináší rovněž intriky tudorovského dvora, ale pohledem mnohem více postav. Příběh je tak pestřejší a pochopitelnější. Na druhou stranu velká výhoda je v tom, že ač se tu a tam mihnou i další historické postavy, těch hlavních je minimum a čtenář, který není tak dobře obeznámen s tudorovskou historií, politikou a pletichařením, není alespoň zahlcen neznámými jmény. Jedná se o velice příjemné odpočinkové čtení, u kterého se dozvíte i nějakou tu zajímavost z historie, aniž byste museli studovat nudné učebnice dějepisu. Ovšem pozor, musíte mít stále na paměti, že se jedná o román a místa, která nejsou historikům a ani naší autorce příliš známá, jsou nahrazeny fikcí.

Pokud se tedy chcete začít do románu z prostředí tudorovské Anglie, ale nechcete být příliš vtahováni do politických pletek, sáhněte určitě po knížce Královská hrdost od Philippy Gregory.

GREGORY, Philippa. Královská hrdost. Vyd. 1. Frýdek-Místek: Alpress, 2009, 439 s. Klokan (Alpress). ISBN 978-80-7362-734-8.