Zrnko moudrosti věků

1 1 1 1 1 (5 hlasů)

Jsou knihy, na které narazíte v průběhu svého života několikrát. Poprvé se o nich dozvíte na základní škole, následně jsou vám připomenuty na střední a mnohdy i na vysoké. Jejich kouzlo však objevíte až mnohem později. Takovou knihou jsou pro mne Ezopovy Bajky. Učila jsem se o nich několikrát, v rámci povinné četby jsem je i přečetla, ale cestu k nim jsem si našla až nedávno.

knihaV současné době totiž vyšly v novém vydání v nakladatelství Omega. Ezop a jeho Bajky patří mezi klasiku, tentokrát umocněnou nádhernými Hollarovými kresbami. Celá kniha je velmi vkusná, jazyk srozumitelný, přebásnění Jiřího Koláře výborné. Nevyskytují se zde gramatické chyby, nebojuje se s edicí. Tentokrát je třeba nakladatelství skutečně pochválit.

Bajka je příběh, vlastně alegorické vyprávění, které ve verších přináší životní moudro. Hlavními hrdiny Ezopových bajek jsou většinou zvířata, na nichž ukazuje různá lidská zakolísání. Z každé pak plyne poučení, jež je aktuální i v dnešní době. V současném vydání je tento morální důraz vždy na konci veršů zvýrazněn kurzivou, čtenář tak nezůstává na pochybách, co mu autor, jenž žil v 6. století před naším letopočtem, chtěl svým vyprávěním vzkázat.

Ženil se zloděj a všichni sousedé měli radost, že se napraví a přestane krást. Přišel k nim jeden muž a moudře pravil: Vyslyšte mne a já vám ukážu vaši radost v pravém světle: Jednou se chtělo slunce oženit, ale země to naplnilo zděšením, celý svět povstal a začal nadávat Jupiterovi, že to dovoluje. Když popuzený bůh chtěl vědět příčinu neslýchané rebelie, jedna země pravila: „Teď máme jen jedno slunce a týrá svět takovým vedrem, že všechno živé klesá únavou, cožpak po svatbě, když by naplodilo dětí?“
Co se lysé zrodí, lysé zhyne, šedin dožil a starých zvyků neodložil. [1]

Ezopovy Bajky budou jistě vhodným dárkem, který pohladí a potěší. Krásně uspořádaná sbírka, jež je doprovázená dokonalou kresbou, nesmí chybět v žádné knihovně. I když její kouzlo ocení obdarovaný třeba až po letech.

[1] EZOP. Bajky. Překlad Jiří Kolář. Ilustrace Václav Hollar. Praha: Dobrovský, 2013, 255 s. Omega (Dobrovský). ISBN 9788073900762, Str. 16.