Pojďte s námi do světa siamských dvojčat

Prapodivná doba přelomu 19. a 20. století. Doba, kdy se vše zvláštní stávalo kuriozitou, bylo předváděno a vystavováno jako velká show. Doba, kdy svět fascinovala jinakost a přestával ji skrývat. A právě do takového období se narodili dva bratři Max a Izák. Siamská dvojčata, která spatřila světlo světa v roce 1899 a která šokovala svým zrodem celé okolí.

knihaAutorkou knihy Na řadě je Max je mladá finská prozaička Leena Parkkinenová.  Píše stylem, který mnohé může šokovat, možná i trochu znechutit. Jejím velkým plusem je, že popisuje podivný svět kolem bratrů velmi živě a dokáže se vcítit do jejich duší. Problém může čtenářům dělat orientace v časovém postupu událostí. Autorka začíná rokem 1932, kdy popisuje současnou situaci dospělých bratrů. Čtenář nemá moc možností, jak si představit jejich podobu, a tak čte tak trochu nic neříkající, matoucí řádky.

Následuje rok 1928 a seznámení s Iris. Nemorální rozmazlenou ženou, která si dělá zásadně jen to, co chce, a na nikoho se neohlíží. Ani na manžela, který ji z bídy dostal do prostředí bohatých. V další kapitole se čtenář dostane do roku 1899 a prožívá seznámení rodičů Maxe a Izáka, jejich početí, narození, atd. V podstatě teprve v průběhu čtení má čtenář možnost pochopit souvislosti, zjistí, jak dvojčata vypadala, jak vnímala své okolí od dětských let, jaké byly první krůčky chlapců, kteří jsou srostlí bokem, co prožívala teta, která se o ně starala. To podstatné, co kniha přináší, totiž není děj. Nejdůležitější je zde osobní prožitek, vnímání tělesnosti, jinakosti a přirozenosti.

Pociťovali chlapci svou odlišnost již od dětství? Jak se k nim lidé chovali? Viděli v nich zrůdy, nebo je přijímali jednoduše mezi sebe jako kohokoli jiného? Autorka představuje sled událostí a životních momentů, které se vryly do duší obou bratrů, a ovlivňovaly jejich další životní kroky. Parkkinenová dokázala s neuvěřitelným citem vystihnout svět siamských dvojčat, náročné doby i různá životní prostředí. Čtenáři se spolu s dvojčaty podívají na vesnici, kde teta dře na statku dědečka jako otrokyně, do cirkusového prostředí, kde jsou lidé vystavováni jako kuriozity a kde se chlapci cítí „jako doma“, do prostředí bohaté smetánky a divokých večírků, kde se „jako doma“ cítí pouze jeden z bratrů.

S tím se dostávám k důležitému pohledu na situaci. Izák a Max sice byli siamská dvojčata, ale uvnitř sebe byli každý jiný. Zatímco jeden měl rád klid hotelového pokoje a miloval rozmarnou Iris i přesto, že měl jistý sexuální handicap, druhý miloval večírky, rád se bavil a rád se intimně stýkal se ženami. Na rozdíl od bratra handicap neměl. Jaké jsou vůbec ty nejintimnější činnosti člověka, když je nikdy nemůže vykonávat sám? A jak se s tím může vyrovnat jejich partnerka?

To všechno můžete poznat v knize Na řadě je Max. Je to příběh, který upoutá, šokuje, uchvátí, znechutí a mnohem víc. Rozhodně stojí za přečtení, neboť mezi knižními novinkami poslední doby je skutečným solitérem.

PARKKINENOVÁ, Leena. Na řadě je Max. 1. vyd. Praha: Argo, 2014. ISBN 978-80-257-0984-9.