Vydejte se na procházku židovskou Prahou

Václav Vladivoj Tomek (1818–1905) byl historik, který, kromě jiné činnosti, sbíral pověsti a legendy, jež následně sepsal, a tím je také zachoval pro budoucí generace. Nakladatelství Dobrovský s.r.o. v edici Omega kromě vydávání klasických děl české literatury publikuje české legendy a pověsti od různých autorů a z různých koutů naší republiky. Na počátku roku 2014 vyšla edice Tomkových pověstí a legend věnovaných pražským Židům.

knihaPražské pověsti a legendy zpracovalo mnoho známých i méně známých autorů. Mezi mé nejoblíbenější patří např. Popelka Biliánová a její Pražské pověsti, ke kterým se ráda vracím. Když se objevily na pultech Tomkovy pověsti věnované židovskému obyvatelstvu, okamžitě jsem si je chtěla přečíst. A nebyla jsem rozhodně zklamaná.

Tomek se věnuje židovským pověstem od samých počátků. Porovnává je s dějinami a s legendami českého národa, takže není divu, že čtenář vidí Židy vedle Krokových dcer, knížete Hostivíta, prvních Přemyslovců a dalších. Většina dodnes stojících synagog, ale i těch dávno zaniklých, židovské hřbitovy současné i historické a dnes již neexistující, to všechno ožívá na 130 stranách této útlé, sympatické knížečky.

Tomek se snaží kromě převyprávění příběhů porovnávat informace s historickými fakty poplatnými jeho době a předkládá tak čtenářům ucelený soubor židovských legend. Některé jsou kratší a nechybí v nich jiskra zajímavé pointy. Některé jsou delší a čtenář si na vysvětlení musí počkat až do posledních řádek. Některé se čtou jako historická událost a jiné naopak jako pohádky. Najdeme v nich kouzla, vodníky, divé panny a moudrost stáří. Co však všechny legendy propojuje, je silná víra a mystika.

Tomek kromě svého vyprávění využívá přímou řeč a v dialozích zaznívají i židovské výrazy, písmo, výklad Kabaly a různá pořekadla typická pro tuto kulturu. Soubor legend zachycuje cenné svědectví pověstí tak, jak si je v Tomkově době lidé vyprávěli. Jsou plné citu a oddanosti k židovskému lidu a náboženství.

Využijte tedy přicházející jaro, vezměte do rukou tuto knížečku a vydejte se s ní na výlet po židovské Praze. Legendy čtené přímo v synagogách budou mít jistě mnohem mystičtější nádech a dojem z návštěvy těchto míst vám ještě umocní.

TOMEK, Václav Vladivoj. Pražské židovské pověsti a legendy. Praha: Omega, 2013. ISBN 978-80-7390-092-2.