Recenze: Knihy pro dospělé

Je retro moderní?

1 1 1 1 1 (1 hlas)
hlava

Jistě jste stačili zaznamenat, že už nějakou dobu se vezeme na retro vlně. Kupujeme Termix, Kofolu, Lipánek a Pribináček. V restauracích a hospodách zase zažívá boom točená limonáda. Výrobci se na své zboží snaží upozornit i tím, že je balí do dobových, pro nás už retro obalů. A má to úspěch. Naposledy jsem se takhle setkala s pudinkem. Na obalu bylo ručně vykreslené děcko pochutnávající si na sladkém pudinku. Protože jsem estét, moc se mi to líbilo.

 

knihaCelá retro vlna, návrat některých výrobků a značek na trh a především vlastní zájem inspiroval v roce 2008 Michala Petrova k nápadu natočit v České televizi magazín Retro. Pokud jste se již před Vánoci v knihkupectvích setkali se stejnojmenný knižním titulem, není to náhoda. Po téměř dvě stě odvysílaných dílech totiž magazín končí a Michal Petrov tuto dlouhou a úspěšnou éru završil knihou.

Titul Retro na první pohled zaujme bohatým obrazovým doprovodem, bez kterého bychom si knihu o socialistickém konzumu mohli jen těžko představit. Kniha je rozdělena do dvanácti kapitol podle základních a nejběžnějších produktů tehdejší doby. Autor nám představí fenomény a dobové trendy z oblasti mléčných výrobků, pečiva, masa, kávy, tabáku, kosmetiky, sladkostí a limonád, polotovarů a potravin v prášku.

Možná se to někomu může zdát úsměvné, že skrze přední hovězí, krabičku cigaret nebo hrst bonbonů chce někdo vyprávět něco o socialismu. Ale přesně tak to funguje nejlépe. Kniha Retro je skvělým důkazem toho, že historickou éru s jejími politickými, ekonomickými a společenskými dopady si nelze představit na základě výjimečných událostí. Naopak je potřeba se zaměřit na každodenní život a běžnou zkušenost lidí, kteří v té době žili.

Michal Petrov tak pamětníkům i těm nejmladším ročníkům popisuje socialistický konzum, v němž téměř neexistovala konkurence a zboží se ještě neprodávalo pod značkami (brandy) jako dnes. Tehdy se mouka prodávala pod značkou Mouka, mléko jako Mléko a máslo jako Máslo. Droždí se prodávalo ukrojené v papíře a salámy se krájely ručně a cena se dopisovala tužkou přímo na obal. Spotřebitel tak kupoval zboží, které nebylo označeno datem spotřeby ani informacemi o složení. Káva se kupovala zrnková a až za pokladnou si ji zákazník mohl vlastnoručně namlet na typického českého turka.

Kvalitu obrazové části knihy jsem již zmínila. Nyní je namístě napsat, že Retro není jen sbírkou fotek a seznamu již neexistujících značek, na které by člověk s nostalgií zavzpomínal. Prostřednictvím pečlivě zpracovaných údajů a statistik o jednotlivých výrobních odvětvích, produktech a značkách autor v knize zároveň zmiňuje i stav československého hospodářství s ohledem na lokální výrobce, import a export.

Při čtení a prohlížení knihy Retro vás Michal Petrov nenechá vzpomínat pouze prostřednictvím fotografií, reklam a obalů. Onu dobu vám připomene i skrze detailní popis chutí a vůní. Tímto způsobem například hovoří o sladkostech, limonádách a nápojích z prášku. Člověk se až otřese, když vzpomíná na ty kyselé citronové dropsy nebo šuměnky, ale s chutí se zamyslí nad těmi sladšími pomerančovými či jahodovými variantami. Knize nechybí ani vtip a smysl pro humor, proto se každý čtenář jistě rád pousměje nad tím, jak si lidé některé věci přejmenovali. O frontě na maso (Stalinův pomník v Praze) jsem ještě slyšela, ale vemeno (mléko v pytlíku) mě opravdu rozesmálo.

Na závěr si se mnou v krátkosti zavzpomínejte na pár dobových fenoménů, které nás asi nepřestanou na době socialismu udivovat. Patří sem kohoutková voda v každé hospodě, pojízdné prodejny, maso jako silnější měna než peníze, sbírání staniolových obalů od ledové čokolády a obrázků z bonbonů. U mě vítězí dochucování žvýkaček pastou na zuby, aby si jí člověk mohl ještě chvíli vychutnat. To a mnohem víc zajímavých, překvapivých i zapomenutých informací najdete právě teď v knize Retro.

Knihu Retro vydalo nakladatelství Jota

 

Soutěže

Aktuality

  • Svaz českých knihkupců a nakladatelů děkuje zdravotníkům a spouští iniciativu #knizkaprosestricku

    Svaz českých knihkupců a nakladatelů (SČKN) si velice váží práce sester, lékařů a dalších zdravotnických pracovníků, kteří v těchto dnech intenzivně pečují o pacienty nemocné Covidem-19 a letos proto nemají mnoho možností připravit se na blížící se Vánoce. SČKN proto věnuje kolekci knižních titulů Fakultní nemocnici Královské Vinohrady a spouští iniciativu #knizkaprosestricku. Nabízí tak veřejnosti možnost poděkovat zdravotnickým pracovníkům za jejich nasazení tím, že pro ně mohou koupit a darovat jim knížku.

    Číst dál...  
  • Více času na čtení (tentokrát trochu jinak) O poslechu audioknih a možnosti žít za dva

    Na podzim roku 2015 zahájilo internetové knihkupectví Martinus kampaň zvanou Více času na čtení. Ta se v principu odrážela od skutečnosti, že rozbalit si na Vánoce darovanou knihu je jedna věc, ale mít čas si ji skutečně přečíst, to už je věc jiná.

    Číst dál...  

Nové komentáře

Doporučujeme

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení