Co všechno spustí atentát na prezidenta?

Když se řekne jméno Orson Scott Card, většině čtenářů sci-fi a fantasy se vybaví legendární Enderova hra, která byla pro svou popularitu dokonce zfilmována nebo Alvinova série. Ale co novinka jménem Říše?

knihaŘíše je další kniha, ve které Orson Scott Card vstoupil na pole science fiction. Druhá Enderova hra se ale ani zdaleka nekoná. Říše, to je politikaření, konspirace a věčný boj mezi červenou a modrou v USA.

V případě poslední Cardovy novinky jde totiž o politickou fikci, ve které autor rozpracovává představu o tom, jak by to vypadalo, kdyby v Americe vypukla druhá občanská válka. Mezi levicí a pravicí vládne napětí, Státy se pomyslně dělí podle barev a za této situace někdo spáchá atentát, při kterém zahyne dokonce sám prezident. V nastalých zmatcích se pak ke slovu hlásí armáda, média i prezidentův nový nástupce. Kdo z nich něco zmůže a komu lze vlastně věřit?

Kniha pracuje s vyhrocenými extremistickými názory, a proto se neustále mluví o levicovém či pravicovém převratu a o tak rozsáhlých konspiracích, že jsou do nich zapojeni snad všichni obyvatelé Bílého domu, od sekretářky až po prezidenta.

Ač se politika sama o sobě zdá mnohým jako nudné téma, v podání Orsona Scotta Carda může jít o čtivou záležitost. Situace ve Spojených státech je opravdu vyhrocená a poměrně brzy začíná skutečná akční jízda, která je navíc podpořena tak rozvětvenou sítí konspirací a podrazů, že nelze přesně odhadnout, komu lze vlastně věřit. Na řadu přijdou nezbytné sci-fi prvky jako bojové robotické mechy a vznášedla, která jsou ústředním hrdinům v patách.

Kniha má svá „ale“, která mohou být pro českého čtenáře stěží stravitelná. Extremismus knihy se netýká jen napjaté situace mezi dvěma politickými tábory, ale i celkového pojetí amerických zvláštních jednotek, které věrně slouží Spojeným státům a prezidentovi. Jsou dokonalou ukázkou nehynoucího amerického patriotismu.

Skupinu ústředních postav tvoří takřka dokonalí muži, kteří coby ztělesnění hrdosti a věrnosti jsou schopní položit svůj život za vlast. I uprostřed bojů mají neustále čas na vtipkování, „cool“ hlášky a gesta. Shodou okolností se během svých misí většinou setkávají s ne tak dobře vycvičeným protivníkem, jako jsou oni sami, a tak zatímco nepřítel na ně vysype salvu kulek a sotva je škrábne, oni jej zneškodní jednou dobře mířenou ranou.

Postavy jsou hrdé na to, že jsou Američani, vzbuzují dojem síly a bojovnosti. Dokonce, i když je otec rodiny ve vážném ohrožení života uprostřed nepokojů, rodina doma se zmůže jen na fráze typu „Bůh ochraňuj Ameriku.“

Kulturní kontext, ve kterém kniha vznikala, se ostatně projevuje i v jiných případech. Například ve chvíli, kdy Bílý dům utrpí těžké ztráty na životech, se v počátečních zmatcích zprvu pracuje s klasickou představou teroristy jako fanatického muslima s bombou.

Knihy Orsona Scotta Carda jsou oceňovány pro svou vyprávěcí sílu a rozsáhlost. Nejinak je tomu i v Říši, karty jsou v ní zamíchány skutečně důkladně. Pokud si ji ale čtenář chce užít, musí přistoupit na její jednoznačná pravidla. Na zjednodušené označování „hrdina“ vs. „padouch“, na místy se projevující patetičnost i na smršť stereotypů a amerikanismu. Na druhou stranu, pokud se přes přemíru vlastenectví dokáže přenést, čeká ho promyšlená občanská válka.

Knihu Říše vydalo nakladatelství Laser-books

Veletrh