Recenze: Knihy pro dospělé

Na Smrt se nevolá

1 1 1 1 1 (1 hlas)
strom

Představa smrti není příliš lákavá, lidé na ni nemyslí příliš rádi a většinou si ani nepřipouštějí, že se jich také týká. V kontrastu s tím, jak tyto myšlenky odmítáme, považujeme smrt za velmi vděčné téma v umění. Vzrušují nás věci, kterých se bojíme. Skon je i hlavním tématem knihy Antonína Šlechty Sedm pádů Smrti.

 


knihaKoncepce povídkové knihy Antonína Šlechty je deklarovaná už samotným názvem. Jde o sedm povídek, spojených naznačeným tématem, situovaných do autorova bydliště. Všechny se odehrávají v královéhradeckém kraji v okolí Úpice. Povídky předchází poměrně rozsáhlý úvod, v němž autor navozuje atmosféru, jež bude čtenáře provázet po celou dobu četby. Pročíst se úvodem není zcela jednoduché, je plný úvah o vyprávění příběhů. Naštěstí však není bezpodmínečně nutné ho číst detailně, a pokud jste nedočkaví, je možné pustit se rovnou do povídek. Autor ale riskuje tím, jak pokouší čtenářovu trpělivost.

Poté, co úspěšně projdeme či neprojdeme úvodem, dostaneme se k povídce Mince, prvnímu pádu Smrti. Seznámí nás s panem Václavíkem, prvním hrdinou knihy. Spokojeného a vyrovnaného muže náhle zasáhne zpráva, po níž se mu zhroutí celý jeho dosavadní život. Zde jde autor znovu do značného rizika – pochopit, o jakou zprávu jde je téměř nemožné, přestože indicií je v povídce víc než dost, včetně zdánlivě nesouvisejícího vyslechnutého hospodského monologu o muslimských atentátnících.

Povídka Jasmín je druhým pádem, v němž nám autor představuje Vendelína Pokorného. Jeho příběh je zcela běžný. Manželka, která sňatek s ním brala zřejmě jen jako jakousi přestupnou stanici, náhle odejde a s ní zmizí i celý obsah rodinného konta. Pan Louda z třetí povídky Zrcadlení reálně uvažuje o sebevraždě. V jeho hlavě se mísí výjevy rodinné tragédie a obrazy pouti, probíhající na náměstí a beroucí na sebe nejrůznější personifikované podoby.

Šlechtovi hrdinové mají svá občanská jména, autor jim však často říká jejich přezdívkami, které jsou s nimi tak sžité, že se často ani neví, jak a kdy k nim přišli. Povídka Osud také jednoho takového má, říkají mu Chlorki. Muž, prožívající krizi poté, co dostane výpověď z práce, propadne v letním odpoledni u rybníka patologické upovídanosti. To vyvolává ve vypravěči sekundární úvahy o předurčenosti životního údělu.

Pátým pádem oslovujeme a také voláme. Přivolávat smrt by bylo rouhání, ba i oslovovat bychom ji měli uctivě a hlavně potichu. Proto se pátá povídka sbírky Antonína Šlechty jmenuje Tichounce a má pouhých pět řádků.

V příběhu pana Konoupka z povídky Trest se odráží bezprostřední blízkost hrozby pomalého umírání. Nemá odvahu sdělit manželce verdikt lékařů, jako kdyby ho smrt mohla dostihnout až v okamžiku, kdy její přítomnost veřejně přizná. V této povídce se teprve začíná naplno projevovat autorem zamýšlená koncepce knihy. Jednotlivé části zapadají do sebe a v nepatrných náznacích se dozvídáme detaily dosud nevyřčené v povídkách předchozích. Kniha, zprvu se tvářící jako povídková, se začíná jevit jako provázaná, a to nejen morbidním motivem smrti. V Trestu nabírají na síle i představy o životě, zabalené do alegorického hávu a pohybující se na hranici metafyzických idejí.

Ve stejném duchu následuje i povídka Dopis. Zatímco je pan Konoupek zaskočen tím, že se náhle smrt týká i jeho, musí se vyrovnat i s náhlou smrtí svého přítele Róznkrojce. Róznkrojc je příkladem člověka, který se dokázal vyrovnat se svým životem a nakonec i se svou smrtí.

Povídka Dopis, nejrozsáhlejší z celé sbírky, naplno rekapituluje předchozí texty, znovu se dívá na všechny postavy, tentokrát z jiných úhlů.

Kniha Sedm pádů smrti je doplněna reprodukcemi pláten Jana Eipla. Černobílé přetisky na papíru přírodního zabarvení nemohou samozřejmě vyznít zdaleka tak jako barevné na křídovém podkladu. Chápu však ekonomické hledisko. Autorův styl je rozmáchlý, demlovsky zadumaný a nevyhýbá se téměř mystickým úvahám. V bohatě košatých odbočkách se občas ztrácí dějová linka. Kniha potěší zejména trpělivé čtenáře, kteří rádi vychutnávají složitě koncipované věty, nepožadují dynamický děj a nikam nespěchají.

 

Knihu Sedm pádů smrti vydalo nakladatelství Antonín Šlechta 

 

Soutěže

Aktuality

  • Paseka naživo. Nakladatelství poprvé zpřístupní veřejnosti slavný pražský dům od Jana Kotěry

    Cyklus autorských čtení v Nakladatelství Paseka spojí literaturu s architekturou. Zájemci budou moct poprvé navštívit slavný Laichterův dům, který na začátku 20. století navrhl Jan Kotěra, a halu s dekorativními vzory od Jana Preislera. První čtení v rámci cyklu Paseka naživo proběhne 23. srpna, debutující Anna Cima představí román Probudím se na Šibuji.

    Číst dál...  
  • Založena Česká akademie komiksu

    V pražském Café Neustadt byla v pondělí 25. června založena Česká akademie komiksu. Smyslem nového spolku je především s větší důstojností i propagací udělovat komiksové ceny Muriel, jejichž vyhlašovatelem od nynějška bude právě ČAK.

    Číst dál...  

Doporučujeme

Nové komentáře

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení