Touha, cit, podvod a bolestné zklamání

k

Sarah Watersová je známá svými skandálně tajemnými romány. Vydala jich již několik a všechny se dočkaly velkého ohlasu. Většinou byl tento ohlas veskrze pozitivní, ale… Pro někoho je dílo Watersové šokující a místy nechutné. Proč? Protože se nebrání popisovat to, co většinou v historických románech nenajdeme. Lásku ženy k ženě.

kSarah Watersová se již v době svých studií věnovala pornografii viktoriánské Anglie. Tato doba a prostředí se dostává stále více do podvědomí čtenářů jako doba plná tajemství, šokujících událostí, upjatosti i rozletu osobnosti zároveň. Watersová je jednou z těch, kteří tomuto čtenářskému podvědomí napomáhají. Její romány jsou plné tajemných událostí, napětí, touhy, ale i zakázané lásky a lesbického sexu, který je ovšem líčený s velkým vkusem a cudností. Je to zvrácená láska a touha zabalená do bavlnek cudnosti a mravnosti.

Ani v románu Náklonnost se Watersová nevyhnula lásce a přitažlivosti mezi ženami. Vybrala si pro to prostředí, které podobné patálie přímo nabízí - ženskou věznici. Její hlavní hrdinka Margaret Priorová, zdrcená smrtí svého otce a zrazena svou přítelkyní, zde hledá své nové „já“. Na radu svého lékaře se vydává do ženské věznice Millbanku, aby zde poznala jiné ženy, jejichž životní trápení se zdá být stejně nesnesitelné, jako to její. Margaret se postupně seznamuje s chodem vězení i s místními trestankyněmi. Zajímavé, ale ničím neuchvacující poznatky změní až den, kdy poprvé spatří Selinu Dawesovou. Křehkou krásku, která je zde uvězněna za údajný podvod při spiritistické seanci.

Autorka rozehrává kouzelný příběh plný spiritismu, duchů a tajemna, jež na každé stránce svádí boj se zdravým rozumem. Mezi tím se rodí zvláštní cit, který Margaret zpočátku ignoruje, ale pak už se mu nedokáže bránit. Je to láska? Nebo jen zvrácená touha po něčem, co nemůže mít? A je možné dostat křehkou tajemnou Selinu z vězení dříve, než jí za čtyři roky vyprší trest?

Autorka znovu dokazuje, že je nejen výborná vypravěčka, ale také odbornice na dobové reálie. Čtenář poznává nejen prostředí viktoriánské Anglie, věznice a domácnosti vědců, právníků či lékařů, ale především proniká do myšlení lidí na konci 19. století. Myšlení, ke kterému patřil velký zájem o vědecké novinky, tajemný svět spiritismu, názory „duchařské“ i odborné, vědecké či lékařské. Touha a láska je uzavírána pod pokličkou morálních názorů a předsudků, a hlavní hrdinka s nimi bojuje s velkým úsilím. Na jedné straně stojí výchova, rodina a slovo veřejnosti, na druhé nespoutaná Selina, nezkrotné trestankyně a jejich volná morálka, jež se jen těžko dá udržet pod kontrolou.

Všechny romány Sarah Watersové vydává nakladatelství Argo. U nejnovějšího románu Náklonnost musím pochválit skvělé grafické zpracování a provedení knihy. Jednotlivé kapitoly jsou od sebe odděleny stránkami plnými dobových kreseb vězení a fotografií žen. Totéž se promítá i na titulní straně knihy, kde jsou dvě ženy umístěné nad dobovou kresbou věznice. Koho tyto dvě ženské postavy znázorňují? Margaret a Selinu? Nebo někoho jiného? Odpověď najdete v knize Náklonnost a jistě bude velmi překvapivá.

Knihu Náklonnost vydalo nakladatelství Argo