Jízda životem ve vlaku Sunset Limited

vlak

Sunset Limited je název amerického transkontinentálního vlaku, který jezdí z východu na západ. Během jízdy dosahuje rychlosti přes 120 km/h. Příběh začíná pomyslně už na vlakovém nástupišti v době, kdy má tento vlak projíždět nádražím. My se však rovnou ocitáme v bytě pana Blacka, který zachránil panu Whiteovi život. Toho rána chtěl totiž spáchat sebevraždu.

knihaTato situace je výchozím bodem celého románu Vlak Sunset Limited v divadelní formě amerického spisovatele Cormaca McCarthyho. Oba jeho hlavní hrdinové mají odpovídat jedněm z typických představitelů amerických společenských tříd. Pan Black je Afroameričan (sám však používá termín „negr“) ve středním věku, jehož minulost zahrnuje pobyt ve vězení a několik spáchaných trestných činů (vražda, napadení, ublížení na zdraví). Black v této dvojici zastupuje nevzdělaného člena americké společnosti, který se v nejhorší chvíli svého života obrátí na víru.

Pan White představuje bělocha středního věku s dobrým rodinným zázemím, jehož otec byl právník. Je vzdělaný, pracuje na univerzitě a z toho důvodu mu Black říká „profesore“. Zda jím opravdu je a čím se zabývá se však nedozvíme. White zastupuje pragmatickou a vědecky založenou část veřejnosti, která náboženství a jemu podobné zřízení považují za přežitek. Tyto a další odlišnosti jsou hlavním katalyzátorem celého jejich rozhovoru. Různé životní zkušenosti, výchova, společenská příslušnost, mentalita a hodnoty je přivádí ke střetu dvou rozdílných názorů. Hovoří o smyslu života, právu na něj a jeho dobrovolné ukončení, víře a existenci boha.

Black se rozhodne Whitea zachránit a dle zásad své víry se pokusí svého bližního přesvědčit o smyslu života. Zamkne ho u sebe v bytě a chce znát konkrétní důvody, které Whitea dovedly až k Sunset Limited. Zde se objevuje jeden z několika paradoxů příběhu. Člověk, který sám připravil o život několik lidí, přesvědčuje neznámého Whitea o nesmyslnosti sebevraždy.

V této fázi knihy jsem měla pocit, že dojde na literárně často využívané téma proměny jednoho z hlavních hrdinů. Vzhledem k Whiteovým sebevražedným sklonům to byl právě on, který byl  v první polovině hry vystaven otázkám a argumentům věřícího Blacka. Chvíli se tak zdálo, že zachráncova víra v boha by mohla ovlivnit smýšlení a další rozhodování skeptického Whitea. Po prvních zásadních dialozích na téma smysl života a právo na sebevraždu, dochází ke změně sil. Nabádaný profesor se konečně rozhodne promluvit o tom, co ho zlomilo a přimělo ho tak dojít až na vlakové nástupiště. V tuto chvíli se zdá, že jinak pevný Black se nechá zviklat ve své stoprocentní víře v boha. White samozvanému spasiteli popíše věci, které ve světě již ztratily svou hodnotu a které v životě postrádá. Tak začne Blackovi pomalu docházet, že profesor má přeci jen v něčem pravdu.

Velmi realistické dialogy Cormaca McCarthyho ponoří každého čtenáře hluboko do disputací o životních hodnotách a o tom, zda má ještě dnes víra v boha stejný smysl a místo jako dřív. Osobně si myslím, že z dvojice antihrdinů se řada čtenářů dokáže nevědomky vžít spíše do Whitea, který představuje současnější a aktuálnější pohled na svět. Racionální smýšlení je bližší stále většímu počtu lidí a klasické náboženství má své místo spíše už jen v tradičních oblastech.

Autor hry dokázal dialogu dvou rozdílných lidí vystihnout otázky a obavy lidí žijících v dnešní těžko pojmenovatelné době. Zaznělo toho hodně a ani McCarthyho postavy nedokázaly přijít s řešením složitých životních situací. Spíše se pokusily poukázat na počínání různého druhu, ke kterým by se lidé neměli vůbec uchylovat.

Černý: Takže jestli to správně chápu. Vy tvrdíte, že jediný, co kdy stálo mezi váma a vlakem    Sunset Limited, je ta vaše kultura.
Bílý: To ale není málo.
Černý: Ale nechalo vás to ve štychu.