Joyceova čertovina

kocka

Zkuste se zamyslet nad tím, kolik znáte pohádek, ve kterých se člověk spolčí s ďáblem, aby dosáhl svého. Jednou takovou přispěl i známý irský spisovatel James Joyce. Kočka a čert je jediným spisovatelovým textem pro děti. Nakladatelství Argo se rozhodlo vydáním tohoto titulu obohatit trojici znovuvydaných Joyceových knih – Odysseus, Dubliňané a Portrét umělce v jinošských letech.

knihaJoyce se při psaní pohádky inspiroval starou francouzskou legendou o čertovi, který na přání starosty města Beaugency postavil most, aby se mohli obyvatelé dostat na druhý břeh. Jde o krátký, napínavý a svižný příběh s překvapivým koncem. Úzká knížka je navíc dvojjazyčná, takže si starší čtenáři užijí Joyce v angličtině.

Myslím, že se dá s jistotou říci, že líbí-li se vám jiné Joyceovy knihy, bude se vám jistojistě líbit i Kočka a čert. Autor i tak krátkému příběhu, který se vejde na několik málo stránek, dokázal vtisknout svůj specifický smysl pro humor, práci s jazykem a to vše navíc přizpůsobit dětskému čtenáři. V pohádce o vyčarovaném mostu se setkáme například s čertem, který čte noviny, aby se dozvěděl o novinkách z lidského světa.

Kniha Kočka a čert má výrazné ilustrace, jejichž autorkou je Saša Švolíková. Text je graficky rozložen do prázdných míst celostránkových obrázků. Malé rozměry knihy vyrovnávají její vizuální a obsahové kvality. Drobný titul od velkého spisovatele ocení děti i dospělí.

Prohlásil, že most od něj bude lepší, než mají kdekoli jinde, a že by to dokázal za jedinou noc. Pan starosta se čerta zeptal, kolik peněz by za takový most chtěl.
Ale žádné peníze, na to čert, jenom žádám, že ten první, kdo přes most přejde, bude můj. No dobrá, pravil starosta.
(Joyce, J. Kočka a čert. Praha: Argo, 2012)