Ministerstvo strachu – špionážní román Grahama Greena v rozhlasové dramatizaci

letadlo

V Anglii zuří druhá světová válka. Britové bojují o své hlavní město. I Atrhur Rowe chce být vojákem. Jenže on zabil. Sice byl osvobozen, protože zabil ze soucitu, léčil se v psychiatrické léčebně a nyní je zpátky doma. Pro armádu je však nepřípustný. Má se obrátit směrem k charitativním organizacím. Přijde si méněcenný, nepotřebný, zbytečný…

knihaOno odpoledne, kdy jej armáda odmítla, zajde na dobročinnou slavnost. Takové akce míval rád. Houpačky, kolotoče, tomboly… A vida, může vyhrát dort z másla a vajec, když odhadne jeho váhu, to si nenechá ujít a tipuje! Pak zajde do věštírny – a tady se to stane. Jedna věta naprosto obrátí naruby jeho život. Díky ní vyhraje dort, díky ní se z něho stane štvanec.

Ministerstvo strachu je román o manipulaci. O tom, jak lze polopravdami naprosto zničit vnitřní rovnováhu jedince i jeho postavení ve společnosti. Každý má přece nějakou třináctou komnatu a z té se dá velmi úspěšně těžit. Je o ješitnosti, i o vlastenectví, o čestnosti. Hlavní hrdina Arthur je dobrý vlastenec. Jenže má onen velký škraloup – pro úřady, pro armádu i pro sebe. Jeho žena byla těžce nemocná a on už nemohl snést její utrpení. Proto jí podal jed. Má výčitky, je nešťastný a se svou vinou se jen těžce vyrovnává. Proto by rád pomohl své válkou soužené vlasti. Když se ocitne v podivném víru událostí, které nechápe, je naprosto zmatený. Kdosi o něm ví naprosto všechno. Usiluje o jeho život. Ale proč? Jen proto, že vyhrál v tombole dort?

Graham Green vrství na sebe jednu událost za druhou. Minulost se prolíná se současností. Jeho román tak poutá pozornost od počátku do konce. Stejně je tomu také v dramatizaci Josefa Hlavičky. Hlavní hrdina Arthur Rowe (Radoslav Brzobohatý) se zamotává do podivného případu. Ničemu nerozumí, tápe, setkává se s lidmi, kteří mu nevěří. Ti, kteří mu, zdá se, věří, nejsou na jeho straně… Dostat se ze špionážní mašinerie Arthurovi ztěžují stíny vlastní minulosti a pocit viny, který zaplnil jeho nitro. Arthur touží být sám, ale podvědomě cítí, že to není dobré, že sám člověk zůstat nemá. Že nikdo nemá být úplně osamocený. A ve chvílích, kdy mu jde o krk, pochopí, že jeho podvědomí ho vede správným směrem.

V dramatizaci napínavého špionážního románu z roku 1991 (první nahrávka románu se uskutečnila v roce 1968 v režii Jana Bergra) uslyšíme kromě Radoslava Brzobohatého Hanu Maciuchovou (Anna), Lukáše Hlavicu (Willi), Jiřího Adamíru (doktor Forrester), Borise Rösnera (Poole), Svatopluka Beneše (Cost/Ford) a mnoho dalších. K jejich výkonům není třeba komentáře. Jsou výteční! Uzavřou vás na téměř tři hodiny do slupky strachu a čekají, kdy se vám podaří z ní vyloupnout.

Audiokniha Ministerstvo strachu vyšla ve vydavatelství Radioservis

Veletrh