O životě co nejtemněji

kniha

Kniha Strom noci (A Tree of Night) mi dlouho ležela na nočním stolku a čekala, až ji konečně začnu číst. Nevím, jestli jsem se bála názvu, nebo toho, že je bilingvní. V každém případě z toho vyplývá jediné: pořád jsem neměla tu správnou náladu se do knihy začíst.

knihaStrom noci je jasná kniha povídek. Většina z nich je temná a tajemná, ale přesto jaksi pravdivá. Jsou skoro o běžném životě, který ukazují především v černých barvách.

Ačkoli by se teď mohlo zdát, že všechny příběhy házím do jednoho pytle, není to až taková pravda. Výjimky se najdou všude, a Strom noci to jenom potvrzuje. Přestože povídky obvykle začnou nějakou katastrofou nebo podobně pohnutou událostí, kterou pak později Truman Capote vysvětluje a odvíjí od ní další náhody, které hrdinu vlastně odvedly k „výchozí“ situaci.

Zdaleka ne všechny jsou psané v pesimistické náladě. Příkladem může být povídka Demižon plný stříbra, ve které chudý chlapec získá peníze, za něž si jeho sestra může nechat udělat zuby. Velké množství z nich popisuje obyčejný lidský hon za něčím, co za chvíli zmizí.

Na druhou stranu však kniha potěší všechny, kteří mají rádi tajemné příběhy, které je donutí zamyslet se nad nějakým problémem, nebo se odehrávají jenom v náznacích a čtenář si musí domyslet další detaily.

A v každém případě (především studenty) přitáhne zrcadlová kniha. Můžete si vybrat, jestli budete číst příběhy česky, nebo anglicky. V případě angličtiny je třeba upozornit, že autor mnohdy používá zkrácené výrazy, s nimiž se v učebnicích člověk nijak často nesetká. Závisí pak jenom na čtenáři, jestli to bude brát jako rozšíření slovní zásoby, nebo to vyhodnotí naopak jako ztěžující fakt. Já osobně se přikláním k čtení v jednom z jazyků, a když člověk netuší, jak by se daná věc řekla ve druhém, může se podívat na protější stránku.

Možná by někoho mohlo trochu zklamat, že se nikde v knize neobjevují ilustrace. Je otázkou, jestli by to příběh vytáhlo, nebo naopak shodilo. Osobně bych se přiklonila spíš ke druhé možnosti. Autor nikde čtenáři nevnucuje, jak kulisy vypadají, a hrdiny kolikrát popíše způsobem: byla to žena. Člověka pak napadají různé otázky, k nimž si odpovědi musí domyslet, nebo se spokojit s tím, že je při troše štěstí najde na následujících stranách. Nebo taky vůbec ne.

Napadá mě, jestli je kniha Strom noci vhodná i pro děti. Rozhodně nikde není řečeno, že by ji nemohly číst, ale autor leckdy píše o věcech, které pro ně nejsou nejvhodnější nebo nejsrozumitelnější. Možná by těžko chápaly některé motivy, což by je po několika větách odradilo…

Knihu Strom noci (A Tree of Night) vydalo nakladatelství Argo