Spejblovo politické obludárium

Knížka, kterou vám chci představit, byla a v podstatě stále je pro mě velkým oříškem. Kniha představuje soubor téměř 70 novinových sloupků, které vycházely od roku 2009 v deníku Metro. Autorkou je Helena Štáchová, ředitelka Divadla Spejbla a Hurvínka.

knihaJednotlivými sloupky se autorka vyjadřuje k aktuální společensko-politické situaci. K vyjádření využívá lipové členy ansámblu divadla, kteří komentují, parafrázují a parodují dění na společensko-politické scéně. Číst první sloupky, které pochází z roku 2009, pro mne bylo jako otevírat staré rány, nebo přinejmenším do nezhojených ran sypat sůl.

Každý sloupek na mne při čtení působil jinak. Některé mi přišly velmi dobré, ale u ostatních jsem nechápal, oč vlastně jde. Připouštím, že to mohlo být tím, že na danou kauzu jsem už raději zapomněl. Můj poněkud kritický postoj je jistě ovlivněn i tím, že jako milovník lipových hrdinů mého dětství je mám raději v úplně jiných situacích a rolích. Ve výsledku na mne tento sborník sloupků tedy působil velmi depresivně a nepomáhala ani autorčina snaha o vtipné podání situace. Na politické korupci, lidské hlouposti a nepoučitelnosti toho dle mého názoru moc k smíchu není.

Jak jsem uvedl na začátku, kniha je pro mne velkým oříškem a nevím, jaký postoj k ní zaujmout. Je asi vždy obtížné vydávat knihy, které obsahují novinové články, jež se vyjadřují ke konkrétním a aktuálním otázkám. Aby taková kniha podle mne měla úspěch, je zapotřebí, aby obsah článků byl hodně nadčasový. Číst články např. Karla Čapka, které komentovaly soudobé dění za první republiky, je stále aktuální. Je to asi tím, že jsme se jako národ příliš v běhu dějin nezměnili. Vyměňte v jeho článcích jména dávno mrtvých politiků za jména těch, kteří stojí frontu u propadliště dějin (kdo si dnes v roce 2012 vzpomene na Jiřího Paroubka nebo toho druhého hulváta – vidíte, už si ani na jeho jméno nevzpomenu, vím akorát, že to byl chachar s kulema, ale Bohuslav Sobotka to není) a máte aktuální článek. Bohužel stejný pocit z knihy sloupků Heleny Štáchové nemám, ale třeba čas ukáže, že jsem se ve svém hodnocení zmýlil.

Je čas, abych se jednoznačně vyjádřil, zda vám tuto knihu doporučit, či nikoli. Kniha jistě stojí za přečtení, obzvlášť pokud si chcete připomenout jednotlivé společensko-politické kauzy, kterými žil český mediální prostor. Další důvod k přečtení knihy je ten, že si alespoň před volbami připomeneme, kdo je kdo v české politice. A snad nám to jako voličům pomůže při správné volbě.

Knihu Spejblovo politické obludárium vydalo nakladatelství Fragment