Recenze: Knihy pro dospělé

Binarova malá mondscheinsonate

1 1 1 1 1 (0 hlasů)
abstrakce

Uběhlo téměř čtyřicet let, než kniha Vladimíra Binara Číňanova pěna uzrála do své nynější podoby. Její jednotlivé části se rodily a měnily postupně, v různých dobách, od raných normalizačních sedmdesátých let, až po jednadvacáté století.

 

 

knihaČíňanova pěna obsahuje tři texty Měsíc ve žních, Dimanche à Paris a Číňanova pěna. Nejsou nijak tématicky propojené, spojuje je spíše způsob, jakým Binar pracuje s textem. Vyprávění, kterým každá část začíná, se postupně rozvíjí prostřednictvím vzpomínek a asociací, jimiž je původní text přerušován a rozmělňován.

Měsíc ve žních sleduje prázdninový pobyt mladého hlavního hrdiny ve Slezsku. Připomíná existenci německé menšiny - Prajzů v této oblasti, i problémy, se kterými se po válce tento kraj potýkal.Tato část je nejdelší a obsahuje nejvíc různých motivů. Nejprve několik výrazných vzpomínek své bytné - Němky Tinky, kterou autor popisuje jako velmi ráznou a přísnou ženu s nelehkým osudem. Poté sugestivně popisuje místní hospodu, její štamgasty a poměrně nevázané popíjení. Měsíc ve žních vrcholí dlouhou scénou ukládání slámy do stohu. Heslovitý obsah by sváděl k chápání Binarova textu jako velmi banálního, autor jej však podává s poetickým nadhledem, který i z obyčejné práce na žních dělá transcendentální zážitek. Binar k tomu používá postupy, které spíš než literární připomínají malířské či fotografické. Zachytí statický okamžik a ten se snaží popsat a předat z něj čtenáři dojem tak, aby co možná nejplastičtěji a nejbarevněji viděl to, co si autor přeje. Hned ze začátku, kdy se hlavní hrdina letmo setkává s dívkou ve žlutém tričku, je vykreslení tohoto okamžiku kontrastní a zářivé. Hlavnímu hrdinovi, kterému všichni říkají student, stačí nepatrná záminka nebo drobný popud k tomu, aby myšlenkami ulétl do daleka. Obrazotvornost a asociační schopnosti „studenta“ lze s velkou pravděpodobností považovat za výrazný Binarův autobiografický rys. Za povšimnutí stojí scéna, ve které student po večeru stráveném v místní hospodě usíná a zdají se mu sny, jejichž obsah je až surrealistický. Samozřejmě v něm mají své místo i erotické představy, vyvolané setkáním s dívkou ve žlutém tričku.

… ale než jsem stačil vykřiknout, nebo jsem možná dokonce hrůzou vykřikl, viděl jsem, že sedím na okenním rámu a nohy mám ve Franzově rybníku, a tak jsem po chvíli opatrně zkusil pohnout nohama, a když to šlo a cítil jsem, že čeřím jeho hladinu, začal jsem nohama máchat, a přestože se neozýval žádný zvuk, jako když cákáme ve vodě nohama, věděl jsem, že jsem se neproměnil v dutou figurínu…
(Binar,V. Číňanova pěna. Praha: Triáda, 2011, str.62.)

Dimanche à Paris se začala rýsovat v roce 1973 po autorově návratu z Paříže. Tato informace je důležitá, protože osvětluje okolnosti a inspirace vedoucí k jejímu vzniku. Hrdina povídky, jakési autorovo autobiografické alternativní já, prochází noční Prahou, a stejné asociace jako v první části vedou jeho myšlenky do Paříže. Hrdinův přenos je tak silný, že s dívkou, kterou potká, mluví francouzsky, zprvu bezděčně, později záměrně, neboť stejně jako hrdina Kunderovy povídky Já, truchlivý bůh svádí dívku svou hrou na cizince.

Číňanova pěna, titulní část, je nejkratší. Vznikla v roce 1976 po autorově návratu z Tahiti a má stejnou strukturu jako předchozí dvě části. Tentokrát jsou však vzpomínky na zahraniční pobyt vrstveny na obrázek ranního holení a cesty do nakladatelství Vyšehrad. Svou roli hraje i první věta, noční můra spisovatelů, která však v průběhu cesty stejně upadá do zapomnění.

Binarův soubor textů - on sám je nazývá sonátou nebo malou mondscheinsonate - je čtenářsky velmi náročný. Je psán dlouhými větami s častými odbočkami a asociacemi. Autor využívá odstavce jako náznaky k přechodům k jiným myšlenkám, ty začínají uprostřed věty a většinou jsou uvozeny slovy „a najednou“, „v tom“, „a nakonec“, naznačují tedy zvrat nebo náhlou změnu. V textu převažuje poetika, která je hlavní silou Binarova textu.

Číňanova pěna se stala vítězným titulem soutěže Česká kniha. Vyhlášení proběhlo 19.5.2012 na veletrhu Svět knihy a o titul projevila zájem zahraniční vydavatelství, jejichž zástupci byli vyhlašování přítomni.

Knihu Číňanova pěna vydalo nakladatelství Triáda

 

Soutěže

Aktuality

  • Magnesia Litera 2019

    Po mimořádném ročníku, který v roce stoletého výročí založení Československa připomněl, jak úzce je česk(oslovensk)á státnost propojena s literaturou a slovesnou kulturou, se ceny Magnesia Litera v osmnáctém roce své existence opět soustřeďují na českou knižní současnost.

    Číst dál...  
  • Pozvánka na Knižní festival v Ostravě

    Milujete knihy, rádi čtete anebo dokonce píšete autorskou tvorbu? Právě pro Vás jsme připravili první ročník Knižního festivalu Ostrava, který se uskuteční ve dnech 1.–3. března 2019 se na Černé louce v Ostravě. 

    Číst dál...  

Doporučujeme

Nové komentáře

Cena Česká kniha

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení