Recenze: Knihy pro dospělé

Koncert pro jehličkovou tiskárnu

1 1 1 1 1 (0 hlasů)
hlava

Od doby svého vzniku prošel fejeton mnoha proměnami. Ponechal si sice formu krátkého vtipného textu, ale díky některým autorům, kteří jej dovedli k dokonalosti, již netvoří pouhou výplň prázdných míst novinové stránky, ale vyvinul se ve svébytný literární útvar, na který se mnoho čtenářů těší víc než na hlavní články. Kdo z pamětníků by si v této souvislosti nevzpomněl na fejetony Rudolfa Křesťana v Mladém světě! Býval to první článek, který člověk netrpělivě nalistoval, pak teprve přišly na řadu ostatní. Jak je vidět, laťka kvality tohoto publicistického žánru byla nasazena velmi vysoko, a Richard Skolek se svou knížkou fejetonů Hubený nás nedostanou nemá  v takové konkurenci jednoduchou pozici.



knihaSkolkova prvotina je složena z fejetonů, které vycházely v tisku – v Brněnském a Blanenském deníku a v týdeníku Týden. Inspiraci nacházel autor všude okolo sebe. Ve své rodině, ve vzpomínkách z dětství, vděčnými tématy jsou trapné zážitky spojené s pokusy o navázání vztahu. Vše viděno s nadsázkou tak, aby se z banální příhody dala vytěžit vtipná pointa. Další skupinou témat  jsou autorovy zkušenosti s literární tvorbou, hudbou a divadlem. Závěr knihy patří dvěma pásmům. Kratší s názvem Můj první trek se skládá ze tří dílů, a delší -  Jaselské humoresky - má deset částí a epilog, jenž poněkud mění čtenářův pohled na předchozí texty.

Stejně jako jsou rozdílné události, o kterých autor píše, kolísá i úroveň jednotlivých fejetonů. Od vtipných s ráznou a pochopitelnou pointou, přes průměrné, až po takové, u nichž se čtenář v autorově záměru velmi těžko orientuje. Nejistou dějovou linkou a mlhavým zakončením je čtenář dezorientován a netuší, oč autorovi běží. Místo dravého, kritického fejetonu s nádechem humoru pak před sebou máme jakousi melancholickou úvahu, třeba O jazzu a ženách. Naštěstí jsou nepodařené kousky v menšině a autor takové vady na kráse časem bezpochyby odstraní. Zřejmě jsou dány určitou nezkušeností a nevypsaností. Doufám, že mé drobné výhrady nevyvolají v autorovi stejnou nevoli, jakou popisuje v Klubu špatné poezie.

Richard Skolek mě velmi potěšil hned jedním z prvních textů Jak zalichotit tlusté ženě. Kromě toho, že patří mezi ty dobré, cituje v názvu i obsahu dílo velmi svérázného brněnského umělce Mariana Pally, což svědčí o velmi dobrém autorově vkusu.  Ve skupině fejetonů, které mě zaujaly, jsou převážně ty, čerpající z autorových hudebních a divadelních zkušeností. Projevuje se tam přehled, jenž v těchto oborech má, a je vidět, že s větší lehkostí píše o věcech, které má zažité. Dobrým příkladem je třeba Píseň pro jehličkovou tiskárnu:

Skladatel Leo Hurvín (kdoví, jedná-li se o skutečné jméno, či pouhý pseudonym) přišel s revolučním nápadem – písní pro jehličkovou tiskárnu. Pan Hurvín shledává zvuk tohoto přístroje velmi melodickým, a dokonce si všiml, že vrcholných výkonů dosahuje tento svérázný hudební instrument při tisku Shakespearových sonetů.
(Skolek,R. Hubený nás nedostanou. Třebíč: Akcent, 2011, str.32-33.)
Oceňuji autorův velmi přesvědčivý popis tohoto hudebního experimentu. V záplavě různých performancí mně připadal koncert pro jehličkovou tiskárnu tak pravděpodobný, že jsem málem podlehl pokušení vyhledat skladatele Leo Hurvína na internetu. Pointa příběhu, žel, negraduje a poslední odstavec je - narozdíl od brilantní předchozí části - rozpačitý a nevýrazný.

Knížka fejetonů Richarda Skolka je nenáročné čtení pro krátké chvilky oddechu. Až na malé výjimky je čtivá, psaná kultivovaným jazykem a s jemným humorem. Některé čtenáře možná v první chvíli odradí obálka, která svým provedením hlásá, že skrývá text třeskutě až trapně vtipný. Naštěstí nic takového uvnitř nečíhá. Některé texty odrážejí inspiraci  povídkami Šimka a Grossmanna, ale ruku na srdce, kdo z nás jimi nebyl ovlivněn.

Knihu Hubený nás nedostanou vydalo nakladatelství Akcent

 

Soutěže

Aktuality

  • Magnesia Litera 2019

    Po mimořádném ročníku, který v roce stoletého výročí založení Československa připomněl, jak úzce je česk(oslovensk)á státnost propojena s literaturou a slovesnou kulturou, se ceny Magnesia Litera v osmnáctém roce své existence opět soustřeďují na českou knižní současnost.

    Číst dál...  
  • Pozvánka na Knižní festival v Ostravě

    Milujete knihy, rádi čtete anebo dokonce píšete autorskou tvorbu? Právě pro Vás jsme připravili první ročník Knižního festivalu Ostrava, který se uskuteční ve dnech 1.–3. března 2019 se na Černé louce v Ostravě. 

    Číst dál...  

Nové komentáře

Cena Česká kniha

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení