Život je imprese

lekniny

Impresionismus je po kubismu nejznámější výtvarný směr, který vešel v povědomí široké veřejnosti díky Monetovým leknínům a cifrám, za které se dodnes impresionistické obrazy prodávají na aukcích. Obrazy známých Francouzů už dnes bezpečně pozná téměř každý a jejich strastiplná cesta na výsluní popularity se pomalu stává součástí učebních osnov.

knihaMožná právě proto mi kniha anglické autorky Sue Roeové s názvem Impresionisté – jejich životní příběhy, nepřipadá ničím výjimečná. Přestože jde o beletristickou práci pojednávající o osudech nekonvenčních hrdinů, kterými jsou shodou náhod známí malíři, čekala jsem trochu více. Vzhledem k tomu, že v roce 2006 vznikl velmi podobně pojatý TV seriál a v zahraničí se konají velkolepé souborné výstavy, je výčet letopočtů, rodinných poměrů a kontroverzí kolem představování malířských děl už jen souhrnem známých faktů.

Věřím tomu, že beletrizované životopisy by se daly popsat dynamičtěji a dobrodružněji, aby se čtenář neutápěl ve výčtu jmen, komplikovanosti přátelských vztahů, milostných vzplanutí a  finančních problémů každého z malířů. Jde o pozvolné, plynulé čtení, které vás nijak nenamáhá a nevyžaduje po vás ani přílišnou fantazii. Což je právě u knihy o impresionismu celkem škoda.

Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že už samotný žánr beletrizovaných životopisů nám dá dopředu tušit, jak lehce bude kniha psána. Pro nenáročné čtenáře, nezasvěcené zájemce o pravdivé příběhy populárních osobností a pro lidi stále na cestách, je tato kniha jistě ideální volbou. Na více jak tři sta padesáti stranách máte možnost se dočíst vše o době přelomu století, kdy Paříž byla uměleckým centrem světa a každý, kdo chtěl něco dokázat se musel vypravit právě sem. I proto se mimo impresionistů v knize setkáte i se spisovateli, kritiky, hudebníky a tanečnicemi, kteří dohromady tvořili pařížskou bohému.

Zbohatlíci z řad střední třídy byli i mezi těmi, kdo každý rok proudili do Salonu výtvarných umění. Salon, konaný každoročně v Průmyslovém paláci, velkém výstavním centru na Champs-Elysées, byl společenskou událostí roku. [...] V předvečer výstavy se privilegovaní umělci, kritici a mecenáši sešli na soukromou prohlídku výstavy zvanou vernissage, což doslova znamenalo „lakování“.
(ROEOVÁ, S. Impresionisté – jejich životní příběhy. Praha: Metafora, 2012. s. 17)

Knihu Impresionisté – jejich životní příběhy vydalo nakladatelství Metafora