Jak se žilo po únoru 1948 do doby před rokem 1968 přehledně od A do Z

sber

Aktuálně Průvodce kulturním děním a životním stylem v českých zemích 1948-1967 Jiřího Knapíka a Martina France obdržel cenu Litera za literaturu faktu. I bez ní by měl být její přínos patrný každému hned od začátku.

knihaDva abecedně seřazené svazky dohromady čítají více jak třináct set stran plných hesel, které autoři shromažďovali a popisovali téměř deset let. O tom, že měla jejich práce smysl, se můžeme přesvědčit právě nyní, kdy se obsáhlý průvodce dostal do knihkupectví a knihoven. Kvality knih se dají spatřovat na rovině odborné i laické. Slovníková hesla postihují oblast společenskou, politickou, kulturní, zábavní, sportovní a volnočasovou. Pojmy vysvětlují dobové fenomény, trendy, zkratky, instituce a organizace, které byly součástí oficiálního i běžného života.

Průvodce kulturním děním a životním stylem v českých zemích 1948-1967 pamětníkům připomene řadu souvislostí, na které si lze dnes jen těžko vzpomenout, a mladším generacím odhalí významy jinak neznámých slov a názvů. Autoři do pojmů zahrnuli i typické výrobky a propagační hesla, která v té době existovala téměř ve všech oblastech. Například díky filmu a našim rodičům bychom ještě dali dohromady podstatu sousloví ‚chmelová brigáda‘, ale věděli byste kdo nebo co byl Robot Miki, stěngazeta nebo autex?

Vzhledem k tomu, že oba autoři jsou historici, by se mohlo zdát, že průvodce je určen především pro tento obor. Při bližším prozkoumání jednotlivých hesel čtenář zjistí, že využití knih je daleko širší. Společenské a dobové aspekty využijí studenti i odborníci z oblasti společenských a sociálních věd a nakonec všichni, kteří se vymezeným obdobím zabývají. Právě Jiří Knapík ze Slezské univerzity v Opavě je jedním z mála odborníků, kteří se zabývají kulturní politikou a životem v padesátých a šedesátých letech. Martin Franc se ve svém výzkumu zase zaměřuje na stravovací návyky, sport a volný čas v druhé polovině minulého století. Jejich příští společnou prací má být kniha Volný čas v českých zemích 1957-1967.

Je třeba podotknout, že v českém prostředí nic podobného dosud nevzniklo, což je již s dostatečným odstupem doby povážlivé. Dokážu si totiž celkem lehce představit, že Průvodce kulturním děním a životním stylem v českých zemích 1948-1967 bude mimo odborné ústavy a knihovny součástí téměř každé domácnosti. Vzhledem k tomu, že s řadou pojmů se dodnes setkáváme, ale jen málo z nás je umí dobře vysvětlit, jsou již nyní oba svazky velkým přínosem k revizi předcházejících období.

Remoska – Malá elektrická pečící místa s ohřevem shora. Topné těleso bylo přitom umístěno přímo ve víku. Remoska byla dílem českého elektrotechnika Oldřicha Homuta, který ji vyvinul v první polovině padesátých let. Původně byla podle zkratky jeho příjmení a příjmení jeho spolupracovníků označována jako HUT. Homutova dílna byla znárodněna a přičleněna k podniku místního hospodářství REMOS (zkratka za revize – elektro – montáže – opravy – servis). [...]
(KNAPÍK, J. – FRANC, M. Průvodce kulturním děním a životním stylem v českých zemích 1948-1967. Praha: Academia, 2011, str. 774.)

Knihu Průvodce kulturním děním a životním stylem v českých zemích 1948-1967 vydalo nakladatelství Academia