Kniha, která poradí, jak vkusně, funkčně i zdravě bydlet

zena

Pronajali jste si byt nebo pořídili nový dům a chtěli byste je vkusně, ale i funkčně zařídit? Pak zkuste pro inspiraci i pro cenné rady nahlédnout do knihy Nábytek: Typologie, základy tvorby autorů Ludviky Kanické a Zdeňka Holouše, kterou v roce 2011 vydalo nakladatelství Grada Publishing.

knihaAutoři v knize vycházejí z poznatku, že v procesu bydlení je všudypřítomný pomyslný trojúhelník, který zahrnuje tyto tři základní body: nábytek – člověk – prostor. Publikace si tak klade za cíl přinést základní informace o vlastnostech konkrétních typů nábytku, ale i o tom, jak postupovat, chceme-li si prázdný interiér nábytkem zařídit.

Ludvika Kanická a Zdeněk Holouš v knize Nábytek: Typologie, základy tvorby radí, že bychom nábytek měli vybírat zvláště s ohledem na dostupný prostor, ale i na naše tělesné proporce a náš zdravotní a psychický stav.

S ohledem na bydlení se v knize zaměřují primárně na vztah nábytku a člověka – poukazují na to, že nábytek slouží člověku, musí proto vycházet z rozměrů lidského těla –, zaměřují se dále na nábytek sloužící k odpočinku, k ukládání předmětů, ke stolování, k sezení, k zájmovým aktivitám, k domácím pracovním aktivitám nebo k přípravě pokrmů a k hygieně.

Jedna z kapitol knihy se věnuje také dětskému nábytku. Kromě toho, že se zde autoři zaměřují na současný dětský nábytek, na jeho typy a druhy či na zdravotní rizika s ním spojená, se zde dočtete i o několika perličkách.

Třeba o tom, že dětský nábytek existoval už ve starém Egyptě. V Tutanchamonově hrobce byla objevena faraonova dětská židle s podnožkou. Byla vyrobena z načervenalého cedrového dřeva, zdobena ebenem, slonovinou a zlatými plíšky, výplně opěrek rukou zdobil reliéf kozorožce padajícího k zemi a pouštní rostliny. (…) Tento výrobek svědčící o profesionalitě prastarých řemeslníku je jedním z nejvzácnějších nábytkových objektů zeměkoule a je významnou součástí našeho kulturního dědictví.
(Kanická, Ludvika – Holouš, Zdeněk: Nábytek: Typologie, základy tvorby. Grada Publishing: Praha 2011, s. 115.)

Kniha Nábytek: Typologie, základy tvorby je pozoruhodnou publikací, která nemá pouze popisnou funkci. Kromě toho, že zde můžete nalézt inspiraci pro to, jak si svůj byt či dům chytře zařídit, pochopíte, že autoři knihy na nábytek nahlíží jako na tichého společníka člověka, jenž je součástí životního prostředí všech lidí.

Ludvika Kanická a Zdeněk Holouš mluví o nábytku takřka jako o živém organismu, který by měl být schopen přizpůsobit se momentální situaci v rodině a v životě jedince. Upozorňují na to, že – i když se archetypy nábytku v zásadě nemění – nábytek reaguje na nově vzniklé potřeby a soustavně využívá výsledků výzkumu v oblasti nových materiálů a technologií.

Knihu Nábytek: Typologie, základy tvorby vydalo nakladatelství Grada