Marťané útočí, tentokrát dvojjazyčně

Roku 1898 poprvé spatřil světlo světa román War of the Worlds, tedy Válka světů. Tehdy jeho autor Herbert George Wells ještě netušil, že se z tohoto vědeckofantastického románu stane jeden z prvních zástupců žánru sci-fi a že se dočká nejen řady novějších vydání, ale i několika filmových zpracování.

knihaVálka světů je vlastně jeden z prvních románů vyprávějících o invazi mimozemšťanů na planetě Zemi. Tentokrát jsou těmito útočníky Marťané, kteří podnítí paniku mezi lidmi. Samozřejmě oprávněně, protože za pomoci černého kouře či žhavého paprsku se jim podaří vyhladit celá městečka, a pokud naleznou nějakého člověka naživu, udělají si z něj svůj oběd. Celou invazi sleduje nejmenovaný vypravěč, který se snaží dostat zpět ke své ženě a zároveň se vyhnout smrtelnému nebezpečí. Někdy se však dostane až příliš blízko, a tak se stane nejednou svědkem hrůzných událostí, způsobených jak samotnými Marťany, tak lidmi, kteří se ve zmatku chopí zbraně a začnou se pobíjet navzájem.

Tento příběh je jedinečný tím, že v něm autor odhaluje temné stránky lidské duše a zároveň upozorňuje na možné nebezpečí návštěvy z vesmíru. Zobrazuje obnaženého člověka, který se ve vývoji vrací zpět na etapu živočicha, který může být kdykoliv zašlápnut inteligentnějším tvorem, v tomto případě mimozemšťanem. Není tedy divu, že se i v románu objeví přirovnání k hmyzu; tímto hmyzem je nyní lidstvo samotné, které utíká před velkými bytostmi majícími ve svém područí celou Zemi.

Letos se pro nové a značně přepracované vydání rozhodlo nakladatelství Computer Press, a to v rámci řady tzv. simplified readers. Jde o dvojjazyčné vydání, které slouží k snadnějšímu učení se cizímu jazyku pomocí souvislého textu. V tomto případě je na levých stránkách vyprávěn příběh v angličtině, na pravých stránkách je otištěn jeho český překlad. Ten se snaží být co nejvíce doslovný, aby si mohl čtenář kontrolovat, zda všechny tvary přeložil správně a zda zároveň cizojazyčný text dobře pochopil.

To ostatně bude moci čtenář zjistit i díky otázkám uvedeným na každé stránce pod textem. Ve cvičeních si můžete zkontrolovat, co vše jste si zapamatovali. Odpovídat přitom můžete buď plnou větou, nebo jen určením, zda je daný výrok pravdivý (true) nebo nepravdivý (false). Kromě těchto otázek autoři připojili k textu různá cvičení, díky nimž si procvičíte základní gramatiku. Vysvětleno je tu například užívání jednotlivých časů, členů či předložek. Některé výklady vás obeznámí s poměrně známými jevy, jiné dozajista poučí i ty, kteří si myslí, že anglický jazyk dobře ovládají. Tyto části může čtenář, který je bude pokládat za příliš jednoduché, vynechat a dál může pokračovat v plynulém čtení příběhu.

Jde o zjednodušenou verzi románu. Tomu odpovídá jednak délka knihy (anglický text čítá necelých 50 stránek), jednak jazyk samotný. Nakolik je jednoduchý, můžete posoudit z následující ukázky:

In the last years of the 1800s no one believed that our world was being watched. Men were busy with their own little affairs. No one realized that creatures from other worlds were studying them like a scientist studies tiny organism under a microscope. But intelligent eyes were watching the Earth from deep space. They wanted the things we had on Earth and slowly they formed a plan against us.

Ke knize je připojeno audio CD, obsahující román namluvený rodilým mluvčím Karlem Praterem. Naleznete tu dvě verze – jednu pomalejší, vhodnou pro nácvik správné výslovnosti, a druhou v rychlejším tempu, vhodnou pro běžný poslech. Román je vyprávěn velice srozumitelně. Změnila bych u něj pouze hudbu, která se hodí spíše k televizním zprávám než k sci-fi románu.

Také bych vytkla pár chyb v textu, a to jak gramatických (např. dvojí podmět ve větě: After he had eaten, he we went back to the upstairs window. (s. 36); dvakrát zapsané to: Weʼll be able to to cross the road. (s. 56)), tak pravopisných (časté chyby v mezerách, např.: fast (NE fastly)good (s. 64)).

Kniha je určena pro mírně pokročilé uživatele anglického jazyka. Myslím si, že se pro ně stane dobrou pomůckou při vlastním studiu a že se u čtení i dobře pobaví. Osobně knihu hodnotím velice kladně. A přiznávám se, že jsem u některých kapitol cítila nepříjemné mrazení. Co když nás právě nyní sledují z vesmíru inteligentní oči?

Knihu War od the Worlds vydalo nakladatelství Computer Press