Mr. Nice – Příběh drogového krále

cigareta

Autobiografická knížka Howarda Markse Mr. Nice nese podtitul Příběh drogového krále. Jejím autorem je nejen britský pašerák drog, ale také hudebník, herec a spisovatel v jedné osobě, který je považovaný za „nejvzdělanějšího drogového magnáta všech dob.“ Výstřižky z novin, kterými jsou polepeny začátek a konec knihy, svědčí o tom, že Howard Marks nebyl jen „obyčejným“ pašerákem drog. Jak se z absolventa Oxfordské univerzity stane nejhledanější člověk ve Velké Británii?

knihaHoward Marks byl zpočátku úplně „normální“ mužský. Narodil se roku 1945 ve velšské hornické vísce Kenfig Hill poblíž Bridgendu. Syn námořníka a učitelky vystudoval fyziku na Oxfordu a rozhodl se pokračovat ve studiích historie a filozofie, kterých nakonec nechal. Na univerzitě poprvé okusil fascinující kouzlo marihuany a LSD. V okamžiku, kdy mu vypršelo stipendium a začaly mu docházet peníze, přišel na to, jakým způsobem si je opatřit. Zprvu menší obchody s drogami se staly důmyslně propracovanou sítí kšeftů v mezinárodním měřítku. V 80. letech měl Howard Marks čtyřicet tři falešných jmen, vlastnil dvacet pět společností obchodujících po celém světě a osmdesát devět telefonních linek potřebných k organizaci drogových obchodů. Pašoval více než třicetitunové zásilky marihuany a spolupracoval s různými organizacemi, jako byla britská tajná služba MI6, CIA nebo IRA. V rámci celosvětové operace pořádané americkou federální agenturou DEA byl zatčen a odsouzen k pětadvaceti letům ve věznici Terre Haute v Indianě s nejhorší pověstí brutálních vražd a opakovaného znásilňování, které bylo známé jako „chatrč hrůzy“. V nejpřísnějším americkém vězení, které bylo gladiátorskou školou a tvořilo arénu pro jižanské americké bachaře, černé vůdce gangů z chudinských čtvrtí velkoměst a psychopaty, strávil Marks sedm roků. Díky peticím a agitacím ze strany vlády, přátel, politiků, rodičů a organizací, které za něj bojovaly a podporovaly ho, byl v roce 1995 propuštěn na svobodu.

Mr. Nice
je skládankou ilegálních drogových obchodů, útržků z drsného vězeňského prostředí, vzpomínek a dojemného povídání o rodině. Jeho nevšední příběh je vyprávěný s upřímností, humorem a osobitým kouzlem. Text knihy je prokládán fotkami jeho rodiny, kterou tvořila manželka Judy a milované děti, a přátel z vězení.

Děj knihy je strhující, ale čtenář se v záplavě jmen a drogových podvodů může ztrácet. Marks organizuje několik kšeftů zároveň, v knize se míhají místa a jména, která jsou s jednotlivými obchody spojena. Zhruba prostřední třetina knihy je dějově monotónní a my se dozvídáme informace typu, komu Howard zavolal, kam jel a jaké se vyskytly komplikace. Kvalitu knihy bohužel zastiňuje překlad, ve kterém se objevuje množství tiskových a gramatických chyb. V textu najdeme také celé věty psané ve španělštině, u kterých chybí jejich překlad. Jelikož zaznívají právě ve stěžejních okamžicích, jako je zatčení nebo průběh soudního procesu, překlad v podobě poznámek pod čarou by jistě napomohl k lepšímu pochopení a umocnil by zážitek z knihy.

Pokud se ale přes tyto „vady na kráse“ dokážete přenést a máte rádi životní příběhy vyprávěné s otevřeností a s humorem, budete číst knihu jedním dechem.

Knihu Mr. Nice vydalo nakladatelství Jota