Irská kuchyně nabízí speciální menu

obrazek

Irská kuchyně se ve světě netěší zrovna veliké oblibě. Přesto se může chlubit řadou místních specialit. Mezi ně patří dozajista chutné bomby, ostré náboje, a když vše dojde, můžete vzít zavděk třeba obyčejnou ranou pěstí. Onou irskou kuchyní je totiž myšleno místo, které je součástí názvu komiksu Punisher MAX: Irská kuchyně.

komiksPříběh začíná ve chvíli, kdy v jednom baru v New Yorku vybuchne bomba. Ta zabije několik nevinných civilistů, řada utrpí těžší či lehčí zranění. Mezi přítomnými je i Punisher, vlastním jménem Frank Castle, který se rozhodne vzít věci do svých rukou. Začne pátrat, kdo do místního baru bombu nastražil, a přitom se dovídá o podivném dědictví, kterého se chtějí zmocnit místní gangy.

Je vám asi jasné, že boj s několika gangy najednou nebude nic lehkého. Jenomže ti, kteří četli první knihu s podnázvem Na začátku, ví, že Punisher se jen tak nedá. Je to pravý akční hrdina, který umí skvěle zacházet se zbraněmi všeho typu a který se nevyhýbá ani pěstnímu souboji. Jde o něm říct, že je to skutečná kráčející skála. Překoná každou překážku, která se před ním objeví. A když kráčí dál, zanechává za sebou často krvavou stopu. Nic jiného z jeho nepřátel nezůstane.

V Irské kuchyni tak proti sobě stojí dvě strany: na jedné z nich jsou gangy irských přistěhovalců, kteří do svých bojů zaplétají i civilisty, na straně druhé Punisher spolu se dvěma britskými agenty, kteří se snaží tyto povstalce zastavit v dalším masakru. Jednotlivé postavy jsou plasticky vyvedené, takže se můžete těšit na různé charaktery od zapřisáhlého stoupence IRA se znetvořeným obličejem přes podivnou sourozeneckou dvojici velící Říčním krysám až po podivínského starce Nesbitta.

Tyto postavy bude většina čtenářů vnímat jako ty zlé, kteří musí být po právu potrestáni. Souhlasím, rozřezávání lidí na kousíčky, vyhazování lidí do vzduchu a nebo kšeftování s drogami, s tím by se mělo ve vyspělé společnosti něco udělat. Postavy budete moci lépe poznat i díky řadě flashbacků, v nichž se třeba dozvíte, co je vedlo k vzájemné (až vražedné) nenávisti.

Je vám už asi jasné, že komiks není vhodný pro děti. A to jak kvůli násilným scénám, tak kvůli řadě vulgarismů, kterými slovník jednotlivých postav přímo hýří. V tomto případě mi to však nevadí, protože jazyk zde skvěle dokresluje charaktery členů gangů. No řekněte sami: copak by měl mučený chlap hovořit spisovně, aniž by použil jedinou nadávku, když mu zrovna jiný chlápek uřezává kus nohy?

Děj je vyprávěn rychlým tempem, jedna akce následuje druhou. Občas je narušen zmíněnými skoky do minulosti, ale jinak v komiksu příliš překvapivých zvratů nenajdete. Závěr je celkem předpokládatelný, avšak to na čtivosti příběhu nijak neubírá. Scénárista Garth Ennis při psaní odvedl skvělý kus práce stejně jako Leandro Fernandez, jehož kresby vynikají především realistickým zpracováním.

Komiks Punisher MAX: Irská kuchyně doporučuji všem milovníkům punisherovské série i těm, kteří mají rádi akční příběhy. V tomto případě určitě nesáhnete vedle.

Komiks Punisher MAX: Irská kuchyně vydalo nakladatelství BB art ve spolupráci s nakladatelstvím Crew

Veletrh