Recenze: Knihy pro dospělé

Rozkvět lidské bezradnosti

1 1 1 1 1 (0 hlasů)
ilustrace

Na začátek stojí zcela jistě za zmínku 3 jména hlavních zosnovatelů počinu nesoucího název odvozený od nakladatelství Labyrint – Labyrint revue. Jde o Joachima Dvořáka, Karla Císaře a v řadě neposlední Ondřeje Kavalíra. Jak sami uznáte, už jenom ona jsou zárukou vkusu a elegance. Toto mé tvrzení by se samozřejmě mělo brát jako nadsázka, nicméně fakta jsou fakta.



přebalJedná se o tiskovinu ryze kulturního charakteru, která vychází každoročně, a to sice jako dvojčíslo. To zatím poslední 27-28 je současně i jubilejní, jež završuje dvacetiletou existenci tohoto magazínu. Je velká škoda, že ekonomická situace nedovoluje, aby tento časopis vycházel v poněkud útlejší podobě, na křídovém papíře a více barevně zpracován každý měsíc – což by si bezesporu zasloužil.

Letošní číslo nese podtitul: Přitažlivost dekadence. Dekadence značí úpadek a rozklad. Za typicky dekadentní by se dala považovat i taková aktuální vláda České republiky, která úspěšně likviduje kulturu a zakládá si na sociální genocidě.

Labyrint revue je svým způsobem bedekrem (nejen) současného umění, jež se snaží zachytit ve všech jeho podobách a formách. Své místo v něm má tedy nejen literatura, ale ne nepatrnou složku tvoří výtvarná stránka. Najdeme v něm však i teoretické části zasvěcené divadlu či filmu. Letos se jedná konkrétně o takzvané cool drama, pro něž je příznačné užití drastických vyjadřovacích prostředků za účelem přivést diváka šokem k reflexi soudobého světa. Perverzí a odporností se ho snaží přinutit konstruktivně se zamyslet nad jeho stavem a dalším směřováním. Z filmové teorie samozřejmě nemůže chybět žánr hororu. Za zmínku také stojí prezentovaná publikace Zde jsou psi editorů a autorů Michala Nanoru a Martiny Overstreet. Zde cituji: „Česko je barbárie, vizuálně negramotná. Lidí, kteří by se soustavně zabývali obaly, celkově pojímali projekty nebo i labely, je poskrovnu (jedním takovým je Petr Krejzek, ReDesign.)“ Na tomto příkladu je zřetelně patrná universalita témat, jimiž se Labyrint revue zaobírá.

Asi pak nejzajímavější jsou však eseje, čímž Labyrint revue prokazuje svým pravidelným, ale i těm nahodilým čtenářům velkou službu. Dýchne z nich totiž na vás projev svěží a zároveň neotřelé inteligence, která výrazně kontrastuje s všeobecnou tupostí současnosti, kdy převážné stádní mase stačí sledovat bednu a věřit dezinformacím uváděným v médiích typu Blesk, avšak ani zpravodajství České televize z toho nevyjímaje. Z moderního světa se vytrácí objektivita, nadhled a především pak vzájemná lidská solidarita. Vymazali jsme ze své paměti Mojžíšovo desatero, a ocitli se tak v mravním bahně. Jediná hodnota, kterou vyznáváme, jsou peníze. Musíme je vyznávat, jinak skončíme na ulici. V tomto ohledu si obzvláště zaslouží pozornost Emil M. Cioran. Z uvedených rozhovorů pak ten vedený Ondřejem Kavalírem s Josefem Vojvodíkem a za přečtení určitě stojí i ten připravený Tomášem Lahodou s Captainem Beefheartem.

Z literární části je pak naprosto neopomenutelný a vyloženě dekadentní Bret Easton Ellis. Za česko-slovenskou sekci bych uvedl alespoň Miloše Urbana, kterého už můžeme řadit ke klasikům české prózy a jež je hojně překládán v zahraničí.

Upozornit by šlo na spoustu dalších autorů, témat, teorií a různých zamyšlení, ale to už musíte učinit aktivně vy sami. Proto neváhejte a oblažte své nitro v našich skromných podmínkách tak ojedinělým projektem, jakým Labyrint revue neoddiskutovatelně je.

Před neprodyšným stavem sterilní nehybnosti varuje „skandální“ Jungův sen, v němž Bůh sedící na zlatém trůnu nechá spadnout obrovské hovno na katedrálu.

(kol. autorů: Labyrint revue 27-28: Přitažlivost dekadence. Labyrint: Praha, 2011, s. 20)

Nové číslo Labyrint revue vydalo nakladatelství Labyrint

 

Soutěže

Aktuality

  • Pozvánka na KNIHEX 2019

    V neděli 19. 6. se od 10 do 20 hodin bude konat už šestý knižní jarmark Knihex, který představí malá a menší nakladatelství a jejich produkci pod širým nebem, tentokrát na novém místě, a to na ostrově Štvanice v okolí Vily Štvanice.

    Číst dál...  
  • Vítězkou 32. ročníku Ceny Jiřího Ortena je Anna Cima

    Letošní 32. ročník Ceny Jiřího Ortena zná svou vítězku – je jí japanoložka Anna Cima, která odbornou porotu zaujala svou knihou o japonském snu Probudím se na Šibuji. Z 22 přihlášených titulů nominovala odborná porota jmenovaná Svazem českých knihkupců a nakladatelů v letošním ročníku do užšího výběru tři knihy: debutový román Anny Cimy Probudím se na Šibuji, knihu pro děti autora Vojtěcha Matochy s názvem Prašina a básnickou sbírku Reál básníka Jana Škroba. Z těchto tří nominací byl vybrán a vyhlášen 9. května na slavnostním podvečeru v rámci knižního veletrhu Svět knihy Praha laureát Ceny Jiřího Ortena 2019. Za vítězku, která studijně dlouhodobě pobývá v Japonsku, ocenění převzala ředitelka nakladatelství Paseka, Anna Rezková Horáčková. Vyhlášením provedli herci holešovického divadla Radar.

    Číst dál...  

Nové komentáře

Doporučujeme

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení