Recenze: Olga Tokarczuková, Joanna Concejová – Ztracená duše

5

Díla nositelky Nobelovy ceny Olgy Tokarczukové jsou v Česku známá díky nakladatelství Host, které většinu z nich vydalo. Nyní se čtenáři dostává její poměrně zvláštní kniha nazvaná Ztracená duše. Kromě reklamního pásku, ovinutého okolo obalu a upozorňujícího, na již zmíněné ocenění, zaujme především velkým formátem a střízlivým, avšak velmi přitažlivým vzhledem.

Je možná trochu nespravedlivé, že je jako autorka knihy prezentovaná právě Olga Tokarczuková, když již na první prolistování zjistíme, že hlavní těžiště spočívá v grafickém zpracování Joanny Concejové. Ve spolupráci těchto dvou autorek vzniklo útlé, ale působivé dílo, cílící na estetické vnímání čtenáře. Text má doplňkový charakter, provází obrazy, komentuje je a jen částečně vysvětluje, do pozadí však zcela neustupuje.

Knihy Olgy Tokarczukové mají většinou duchovní přesah, ať už jde o prózu Anna In v hrobech světa, dotýkající se sumerské mytologie, nebo Svůj vůz i pluh veď přes kosti mrtvých, v němž se křesťanství spojuje s přírodou. Nejinak je tomu i v krátkém textu knihy Ztracená duše. Jde v jistém smyslu o alegorii, kdy člověk, který žije a pracuje příliš rychle, nechává za sebou duši, ta mu nestačí a zůstává někde vzadu.

Autorka text prezentuje jako pohádku a i v těch několika větách dokáže zachovat všechny atributy tohoto formátu, dochází ke dramatu, následuje těžká a dlouhá cesta k jeho řešení a nakonec ke smírnému a dobrému konci.

Autorka kreseb celou strukturu rozbila tak, aby nebyl čtenář ukolébán harmonií, obrázky jsou barevné i černobílé, někdy je podkladem čtverečkovaný papír, jindy přechází až k průsvitnému materiálu. Neustále je co objevovat, kniha není fádní a přestože je text skutečně velmi stručný, lze s knihou strávit delší dobu.

Nelze jednoznačně říct, že jde o knihu pro děti. Poučení, které jako každá správná pohádka obsahuje, je mířeno spíš na dospělé. Je potřeba zpomalit, člověku a jeho duši nesvědčí, pokud se stále někam a za něčím žene. Ačkoliv to v textu nenalezneme, podle vyobrazení autorky zřejmě vnímají duši jako dětské Já, které postupně ztrácíme.

Ztracená duše je opravdu zvláštní kniha. Jednoznačně se hodí jako dárek, a to nejen pro děti. Lze ji použít pro někoho, koho chceme upozornit, že právě jeho může duše opustit nebo se to už stalo. Nejde o knihu, která by zaujala barevností, ale právě její decentnost může dobře formovat skutečně dobrý vkus.

Název: Ztracená duše
Autor: Olga Tokarczuková, Joanna Concejová
Překlad: Barbora Doležalová