Recenze: Disney – Pohádky na dobrou noc

5

Jen malý zlomek času tvoří dětství, pokud jej srovnáme s dalšími životními obdobími. Přesto se jedná o ten nejvýznamnější čas, který v nás zanechává hlubokou stopu. Jen těžko si vybavíme, jakou knihu jsme zrovna četli, když nám bylo, řekněme, dvaadvacet. Ale vůně kakaa, maminka předčítající z oblíbené pohádkové knížky a okouzlující ilustrace, kterými jsme nesčetněkrát listovali tam a zpátky, když nám bylo pět, nevymizí z paměti už nikdy.

S knihou Pohádky na dobrou noc od společnosti Disney vyrostlo již několik generací dětí. Není divu, jedná se totiž o jednu z nejkrásnějších pohádkových knížek, která se na trhu nachází. Více než sto stran příběhů a básniček o oblíbených Disneyho hrdinech si zajisté užijí nejen děti, ale také jejich rodiče, kteří mohou nostalgicky vzpomínat, jak tatáž kniha doprovázela sladkým dětstvím je.

Kačírek Donald, kačka Daisy, myšky Mickey a Minnie, pejsci Goofy s Plutem a mnozí další jsou na stránkách Pohádek na dobrou noc ještě malými batolaty. Skrze hry se seznamují se světem a poznávají jeho zákonitosti. Zjišťují, že na křídlech fantazie lze cestovat do těch nejúžasnějších světů. Na opuštěném ostrově najdou poklad – ne třpytivé zlato, ale poznání, že ze všeho nejdražší je příjemný čas prožitý s přáteli. Na farmě i na zahradě potkávají nejrůznější zvířátka, která do světa patří stejně tak jako lidé a je třeba se k nim chovat ohleduplně. Zažívají podobná neštěstí jako všechny děti; třeba když se jim ztratí oblíbená hračka nebo zboří ten nejkrásnější hrad z písku, jaký kdy postavili. Zkrátka a dobře je pro ně každý den jedním velkým dobrodružstvím, které je potřeba zakončit klidným a osvěžujícím spánkem. Přesně stejně jako je tomu u dětí, které tato kouzelná pohádková knížka bude doprovázet do říše snů.

Pohádky na dobrou noc vyšly v letošním roce v nakladatelství Albatros v novém vydání. Oproti tomu původnímu z devadesátých let jsou texty poměrně výrazně změněné a zkrácené. Osobně si moc neumím vysvětlit proč a připadá mi to škoda; jakoby zkratkovitost a zjednodušování, které jsou pro současnou dobu typické, musely pronikat už k těm nejmenším.

Příběhy, ilustrace i jejich řazení nicméně zůstaly beze změny. Naštěstí. Právě nádherné ilustrace jsou tím, co dělá tuto knihu výjimečnou. Co si budeme nalhávat, určitě existují pěknější pohádky a básničky a v tomto ohledu jsou Pohádky na dobrou noc spíše průměrem. Barevné a něžné vyobrazení světa Disney je však natolik výrazné, že i dnes dospělí čtenáři si zajisté budou pamatovat, které obrázky patřily v dětství k jejich nejoblíbenějším. Schválně, bude se i vaše děťátko vracet stále dokola na stejné strany, jako kdysi vy?

Název: Pohádky na dobrou noc
Autor: Disney
Překlad: Robert Novotný