Recenze: Veronika Kratochvilová – Když se brouček probudil

kniha

Příroda ve svých proměnách, poznávání a přátelství – to jsou hlavní motivy, na nichž Veronika Kratochvilová staví svůj pohádkový příběh Když se brouček probudil. Že vám název knihy připomněl slavné dílo Jana Karafiáta? Nevím, nakolik se autorka poetickým vyprávěním o svatojánských broučcích inspirovala, ale výsledkem je milé čtení, doprovázené krásnými ilustracemi.

kdyz-se-broucek-probudilByl jednou jeden brouček, byla jednou jedna světluška…Ve chvíli, kdy se ti dva seznámili, se začal psát příběh o pevném přátelství, dobrodružství a poznávání přírody. Jak chutná podzim? Čím se živí ježek? Tyto a podobné otázky přiměly naše malé hrdiny ke sledování života kolem sebe a k odvážným výpravám po okolí.

Jednoduchý děj pohádkové knihy spisovatelka zabalila do lehce poetického hávu. Přírodní lyrismus tu navozuje představy plné podzimních barev, vůní, chutí a vytváří příjemnou kulisu pro kamarádské rozhovory mezi Majkou a Broučkem. S hrdiny se ocitáme v prostředí smíšeného lesa, sledujeme proměny podzimní přírody.

Kniha s sebou nese i lehce naučné poslání. Názvy jednotlivých kapitol jsou formulovány jako zvídavé otázky, na něž hrdinové, potažmo malí čtenáři, budou chtít nalézt odpovědi. Připomenou si, jaké druhy listnatých stromů rostou v lese, zjistí, kam na podzim odlétají stěhovaví ptáci, prohlédnou si obrázek jedovaté muchomůrky.

Půvabné ilustrace jsou s textem v dokonalé symbióze. Perfektně dokreslují podzimní atmosféru a zaplňují doslova každou stránku útlé knížky. Barevnost se drží schématu daného ročního období, realističnost se projevuje i ve zobrazení některých zvířat či rostlin. Zatímco například ježek podupávající v trávě vypadá „jako živý“, Broučkovi a světluškám ponechává ilustrátorka „Jája“ pohádkové zobrazení, tedy zčásti personifikovaný vzhled.

Důsledné dodržení spisovnosti – ať už v řeči vypravěče, či v dialozích – ocení rodiče, kteří dbají na kultivování jazykového projevu svých potomků. Text je srozumitelný, slovní zásoba uzpůsobena menším dětem a místy obohacena metaforičností. V knize se sice najde několik málo odstavců, které by šlo s využitím synonymické rozmanitosti jazykově vyšperkovat, ale pohádka milovníky češtiny jistě uspokojí.

Když se brouček probudil je milým pohádkovým příběhem pro děti – pravděpodobně předškolního a mladšího školního věku. Drobné písmo však posouvá text do kategorie čtení pro „pokročilé“ nebo mezi knihy určené pro předčítání. Malý formát publikace je jako dělaný pro dětské ruce, dychtivě obracející barevně ilustrované stránky.

Půvabnou knihu Veroniky Kratochvilové, doplněnou něžnými Jájinými obrázky, ocení všichni, kteří od literatury pro děti očekávají dobrou jazykovou úroveň a kvalitní grafické zpracování.

Název: Když se brouček probudil

Autor: Veronika Kratochvilová