Recenze: Roshani Chokshi – Aru Šah a konec času

5

Aru Šah je teprve dvanáct, ale na svůj poměrně nízký věk už stihla navyprávět tolik lží, že se jí jen málokterý dospělí vyrovná. Nejsou to nějaké velké a závažné lži, spíš je to takové přikrášlení pravdy. Nechce, aby jí ostatní spolužáci opovrhovali, jelikož všichni pochází z bohatých rodin, bydlí ve velkých domech a jezdí na exotické dovolené. Aru totiž bydlí v malém bytě hned vedle muzea, ve kterém pracuje její máma, když tedy nejezdí po vykopávkách, což je skoro pořád.

aru-sahJenže nic netrvá věčně a spolužáci časem přijdou na kloub jejím lžím. Aru se před nimi chce blýsknout a napravit svoji reputaci, a tak pohladí v muzeu lampu. I přesto, že to má od své mámy přísně zakázané. Jenže pohlazením lampy Aru probudí Spáče. A ohrozí tím celý svět, jelikož se Spáč chystá během 7 dní zničit celý svět. Zároveň tím Aru zjistí pravdu o sobě samé a o tom, že byla předurčena k záchraně světa.

Na to ale nebude sama, pomůže jí její duchovní sestra Mini a také příšerně otravný holub jménem Vrk. A tak se Aru, Mini a Vrk vydávají na cestu. Aby mohli zastavit Spáče, musí najít tři předměty a následně jej přemoci. Jejich putování je zavede do cizího světa, mezi bohy indické mytologie a další bájné tvory…

Kniha Aru Šah a konec času je napsána velmi svižně a čtivě. Od začátku člověka vtáhne do děje a nepustí. Je to celé velmi milé čtení s občasnými dávkami ironie. Samotný příběh se mi líbil, byl nápaditý a originální. Na druhou stranu v knize najdete také zdlouhavé pasáže, které děj vůbec neposouvaly a brzdily ho. Což byla jistě škoda.

Dalším mínusem je to, že jsem se o indické mytologii nedozvěděla skoro nic nového. A to mě mrzí, jelikož mě tato tematika vždy bavila a zajímala. Autorka reálie téměř nevysvětlovala, v textu občas vystupovala jména bohů nebo králů a k nim byl připojen jen stručný popis. Na konci knihy byl sice slovníček pojmů, ale byl jednak málo obsažný, jednak vysvětlivky na konci nejsou obecně příliš praktické, neboť je musíte pracně dohledávat.

Ale nebudu jen kritizovat. Musím uznat, že postavy byly originální. Aru válela se svými hláškami a Mini na svůj věk byla přehnaně zodpovědná a uvážená, což se moc často nevidí. I Vrk byl zajímavá postava, jelikož zase tak často jako jedna z hlavních postav holub nevyskytuje.

Kniha vychází pod záštitou Ricka Riordana (autora populární fantasy série Percy Jackson), který ji v úvodu chválí a doporučuje. Osobně si myslím, že autorka se zatím k tomuto autorovi přiblížila jen nepatrně, ale třeba to bude v dalších dílech lepší a zařadí se mezi nejlepší autory světové fantasy. Uvidíme.

Aru Šah a konec času
Autor Roshani Chokshi
Překlad Dana Chodilová