Recenze: Roald Dahl – Velikananánský krokodýl

Velikananánský krokodýl

Svět dětských knih je nesmírně bohatý na výjimečné příběhy, které v sobě snoubí hravost, vtip a nadsázku. Jednou z takových vzácných kousků je i kniha Velikananánský krokodýl od mistra v oboru dětské literatury Roalda Dahla, kterou v českém překladu nedávno vydalo nakladatelství Pikola.

Jde o útlou knížku čítající kolem 30 stran, která zdařilejším čtenářům (a nebo posluchačům, kteří patří mezi šťastlivce, jimž čtou pohádky rodiče) vystačí na jedno čtení před usnutím. Jenomže jak to u dobrých příběhů bývá, veselé příhody velikananánského krokodýla ve vás zůstanou ještě dlouho poté, co dočtete poslední stránku, a ještě dlouho se smějete při vzpomínce na originální zvířecí postavičky, jako je opice Hopaskok, hroch Bžoch nebo slon Bambalon.

Příběh se odehrává v Africe, kde si jednoho dne jeden ohromně veliký krokodýl usmyslí, že by si dal nějaké dobré, šťavnaté… dítě! A tak se vydá nějaké najít. Cestou potká několik zvířátek, která měla s krokodýlem asi už tu čest, protože od něho nečekají nic dobrého. A když se jim pochlubí se svým plánem, snaží se ho odradit, že děti jsou přece nechutné a že ho lidé stejně chytnou, a ještě mu dají na frak. Krokodýl se ale nenechá odradit, jen tak z legrace udělá zvířátkům ještě nějaký ten naschvál a šine si to k vesnici. Využívá přitom mistrné převleky, aby se dostal co nejblíže k dětem, jenomže nepočítá s nečekanými zachránci, kteří dětem přijdou na pomoc… Ale více se už můžete dočíst sami, abych vám nevyzradila konec. A ten je opravdu… originální.

Velikananánský krokodýl
V knize je malým čtenářům předložen nekonvenční příběh, který možná nepotěší některé úzkoprsé rodiče. Přece jen: kdo by v klasické pohádce čekal jako hlavního hrdinu (tedy vlastně antihrdinu) krokodýla, který si chce pochutnat na křehoučkém dítěti? Je to de facto „potvora, zlá a surová“, „hnusná příšera škaredá“, „odpornej hltounskej krkoun“. Ano, přesně těmito kouzelnými nadávkami je krokodýl častován od ostatních obyvatel pralesa. I díky nim vybočuje daná kniha z ostatní tvorby pro děti.

Autor si umně hraje se slovy – vždyť ony citované nadávky nejsou vůbec vulgární, a přesto jsou silně expresivní, tak nabité emocemi! Prozaický text místy dokonce přechází ve verše, které jsou stejně jako celá kniha vtipné a plné expresivních slov, mj. netradičních zdrobnělin. Spisovný jazyk často přechází v nespisovnost, hojně jsou využity hovorové tvary adjektiv (např. hodnej namísto hodný, dobroučký dítě namísto dobroučké). Jazyk tak působí živě a přirozeně. Dík za to samozřejmě náleží překladatelské dvojici Lubě a Rudolfu Pellarovým, kteří tu odvedli skutečně dobrou práci.

Jde o další milý příběh z dílny Roalda Dahla, kterého jinak většina zná díky jeho půvabné knize Karlík a továrna na čokoládu. Je určen pro děti od 5 let, a to pro holky i kluky. Ti dozajista ocení ilustrace Quentina Blakea, jenž ostatně zajistil výtvarný doprovod u většiny knih Roalda Dahla a jenž je rovněž tvůrcem řady vlastních autorských knih pro děti.

Jak je z předestřené recenze zřejmé, kniha Velikananánský krokodýl má mé vřelé doporučení. Jen malé upozornění: promyslete si, zda si ji budete s dětmi číst skutečně před spaním. V tom případě vám totiž hrozí hurónské záchvaty smíchu, výskot a hlasité projevy nespokojenosti, pokud byste chtěli knihu odložit před koncem.

Přeji pěkný čtenářský zážitek!

Velikananánský krokodýl
Velikananánský krokodýl