Recenze: Aleksandra a Daniel Mizielińští – Mapovník

5

Na podzim roku 2018 vyšla v nakladatelství kniha jménem Mapovník aneb s pastelkou na cestě kolem světa autorů Aleksandry a Daniela Mizielinských. Myslím, že se báječně hodí pro všechny milovníky cestování, a i když je primárně určen pro děti, potěší zajisté i dospělého, který si rád zarelaxuje u malování a jeho velkým koníčkem je cestování.

mapovnikKniha je koncipována jako trhací blok. Můžete si tedy jednotlivé listy vytrhat a plnit úkoly zvlášť. Celkem je jich 36, na jednom listu je vždy jeden úkol. Z jedné strany nalezneme úkol, ke kterému potřebujeme pastelky, a z druhé strany je k němu vždy nějaká zajímavost. Děti se tedy u malování zároveň učí i něco o naší planetě. Jsou to informace, které se jim budou hodit později i ve škole, využijí je zajisté v zeměpise.

Věděli jste například, že jediná vlajka na světě, která nemá tvar obdélníku či čtverce, je Nepál? Vlajka této země se skládá ze dvou červených trojúhelníků. A co třeba takoví čápi z Evropy. Všichni víme, že na zimu odlétají do teplých krajin. Věděli jste ale, že neletí nejkratší cestou přes Středozemní moře, ale berou to buď přes Gibraltar, nebo přes Turecko? Kromě těchto zajímavostí se dozvíte, jak se oblékají různé národnosti, kam patří která pamětihodnost, procestujete Transsibiřskou magistrálou celé Rusko. A až bude vybarvovat všechny státy USA, je možné, že se je naučíte nazpaměť.

Ocenila bych, kdyby se na konci sešitu nacházely správné odpovědi. Děti mnoho věcí ještě neznají, ale i kdejaký dospělý může zaváhat ve správném řešení. Je tedy nutné použít mapu či internetový vyhledávač, abyste se přesvědčili o své správné odpovědi. Je to ale jen drobnost sešitu, který je jinak velmi pěkný. Stránky jsou z tvrdšího papíru, takže se na ně opravdu hezky maluje. A ilustrace jsou povedené, určené dětem, krásně hravé.

Oceňuji také fakt, že úkoly nespočívají jen v tom, že dítě musí do puntíku splnit, co mu bylo zadáno, ale jsou interaktivní a podporují rozvoj jejich fantazie. Není to jen – namaluj, spoj, vybarvi, ale i vymysli, vytvoř svůj návrh, přemýšlej. Domnívám se, že by se dal sešit využít i ve školách, družinách či zájmových kroužcích. Je tedy skvělé, že v jednu chvíli děti vymalovávají vlajky států, které jsou známé, a v tu druhou už dumají nad tím, jak by mohla vypadat jejich vlastní vlajka. A až budou ztrácet trpělivost, mohou nakreslit výbuch italské sopky Vesuv a dosyta se vyřádit při malování lávy, která stříká všude okolo.

Knihu doporučuji všem zvídavým dětem, které se zajímají o to, co se děje kolem nich. Zábavnou formou se dozví věci, které možná neznají ani jejich rodiče.

Název: Mapovník
Autor: Aleksandra a Daniel Mizielińští