Recenze: Karina Schaapman – Dům myšek: Slavnost

5

Nakladatelství Meander je známé svými knihami pro děti. Jsou krásné, hodnotné a dají dětem mnohem více, než jen příběh schovaný uvnitř knížky. Ještě hodnotnější svazky pak představují knihy z jejich umělecké edice Modrý slon, která klade důraz na grafické zpracování. Do této edice patří také knihy Kariny Schaapman.

dum-mysekDům myšek: Slavnost je již pátým dílem této nádherné myší série. Karina Schaapman vymýšlí nejen příběhy, ale také tvoří celou grafickou stránku knihy. V čem jsou ale její knížky tak výjimečné?

Knížky z této série sice nejsou ilustrované, zato obsahují překrásné fotografie myšího domečku. Hlavní hrdiny – Sama a Julii – autorka umístila nejprve domku jako pro panenky. Po vzoru scény loutkových divadel vytvořila dokonalou miniaturu myšího domova. Myšky v něm mají absolutně všechno, co si jen vzpomenete. Postýlky, židličky, lampičky, záclonky, polštářky, ale i jídlo, skleničky, prostě vše, co se objevuje v reálném životě.

S hlavními hrdiny Samem a Julií se děti mohly seznámit již v prvním díle Dům myšek: Sam a Julie, který vyšel v Meandru v roce 2016. Následovaly pak další příběhy malých myšáků – Sam a Julie v divadle, Pouť, Cirkus a v roce 2018 vyšel nejnovější díl Slavnost.

Autorka vytvořila nejprve obrovský několikapatrový myší domek, který obsahuje všechno, co se v knížkách děje. Tady bydlí Sam a Julie se svými kamarády a prožívají tu svá dobrodružství. Schaapman domek vytvořila z kartonových krabic, různých stylových látek, ale i z odpadu. Díky němu pak začala vymýšlet příběhy, které začaly vycházet nejprve v Holandsku a posléze se staly oblíbenými u dětí po celém světě, mezi jinými i u nás.

V díle Slavnost se seznámí malí čtenáři se třemi malými myškami – Mini, Midi a Maxi. Myšky se doma nudí, a tak vyrazí prozkoumat chodby domu. Po chvíli narazí na Sama a Julii, seznámí se a začnou po domě šmejdit společně. Dostanou se až do pekařství, kde se zrovna dělají dorty na zítřejší slavnost. Trochu ochutnají, rozbijí vajíčka a nachytá je kuchař. Tím však jejich dobrodružství nekončí…

Dům myšek: Slavnost je jednoduchý a kraťoučký příběh, který dospělý čtenář zvládne přečíst za deset minut. Nesmí se však dívat na obrázky. Fotografie myšího domu a jeho chodeb, pekařství, divadla a všech zákoutí ho totiž mohou pohltit na hodiny.

Kniha Kariny Schaapman je vhodná nejen pro malé čtenáře, kteří si v ní již mohou číst sami, ale také pro nejmenší děti, kterým teprve čtou rodiče. Příběh představuje pouze malou část toho, co může knížka dětem dát. Ta druhá, mnohem větší část, je představovaná fotografiemi domu. Děti si je prohlíží, hledají, učí se, co je všechno v domě, v obchodě, divadle, co potřebují myšky (i maminka) k vaření, pečení, atd.

Dům myšek: Slavnost představuje unikátní projekt, který spojuje příběh s fotografiemi téměř divadelní scény. Domek připomíná velké loutkové divadlo, ve kterém se mohou odehrát tisíce příběhů. Knížka by neměla chybět žádnému malému čtenáři a posluchači, ale také sběratelům speciálních dětských knížek s unikátními ilustracemi či fotografiemi.

Příběh sám je sice jednoduchý, ale skrývá v sobě poučení, tajuplnou atmosféru a kouzlo navázání nového přátelství. Děti poznají nejen Sama a Julii, pokud je již neznají z předchozích dílů, ale také jejich tři nové kamarádky. Zjistí, že do pekařství se tajně nechodí a neujídá a že za zdánlivě obyčejnými kamarády se může skrývat někdo hodně důležitý.

Dům myšek: Slavnost
Autor Karina Schaapman
Překlad Lenka Sovová