Recenze: Zdeněk Karel Slabý – O mužíčkovi, který zastavil pražský orloj

kniha

Jde dnes ještě možné napsat nový, neotřelý, zajímavý, poutavý a nejlépe i nadčasový pohádkový příběh, který děti (jako nejnáročnější a zároveň nejvděčnější posluchače a čtenáře) zaujme, když máme pohádky B. Němcové, K. J. Erbena, bratří Grimmů a Čapků, J. Lady, H. Ch. Andersena, Fr. Nepila, Zd. Svěráka, J. Wericha, A. de Saint-Exupéryho a mnoha dalších? Doyen současné tvorby pro děti Zdeněk Karel Slabý svou novou knihou [1] dokazuje, že to možné je.

knihaKniha O mužíčkovi, který zastavil pražský orloj je netypickým pohádkovým příběhem, který se odehrává v Praze. Publikace je bohatě a nádherně ilustrována Barbarou I. Wagner. Popravdě řečeno, ilustrace byly právě to první, co mé děti zaujalo, když knihu poprvé otevřely.

Na této knize mne kromě ilustrací a rozsahu 54 stran zaujal samotný příběh, který je velmi originální a jehož děj by bylo klidně možné zasadit do doby před 60 lety nebo současnosti, ale i blízké budoucnosti (doufejme). Ale to není jediné, co mne zaujalo. V příběhu Z. K. Slabého nevystupují klasické pohádkové bytosti: králové, princové a princezny, draci, černokněžníci, chytří a hloupí Honzové, dokonce ani klasické rozlišení dobra a zla zde není. Zlo zde nepředstavují draci, čerti a jiné nadpřirozené postavy, ale špatné lidské vlastnosti, jako závist. Naproti tomu dobro je reprezentováno mužíčkovou nezištnou láskou k panence.

Stránky knihy jsou plné lásky, melancholie, touhy, smutku, naděje a očekávání. Zápletka není nikterak krkolomná, dokonce bych řekl, že mi v pohádce zpočátku chyběl poněkud silnější dějový zvrat, a to v souvislosti s orlojem. Z odstupem času musím přiznat, že by prudší dějový zlom v rámci celé pohádky byl něčím neúměrným a rušivým (narušil by posmutnělou, melancholickou náladu,  očekávání opětování mužíčkova citu panenkou).

Suma sumárum kniha splňuje všechny požadavky na dobrou pohádkovou knihu: dobře se čte, má zajímavý příběh a je plná krásných obrázků. Vzhledem k rozsahu ji navíc přečtete jedním dechem za hodinku, ale děj ve vás ještě dlouho bude rezonovat (díky Bohu za to). Svůj podíl na celkovém příjemném vyznění díla má podle mě i jazyk, se kterým autor umně zachází. Vyprávění zaujme jistě nejen děti, ale i jejich rodiče. Kniha si určitě najde své rovnocenné místo vedle dalších velikánů české i světové tvorby pro děti.

Zdeněk Karel Slabý (9. 6. 1930) je český spisovatel, publicista, kritik a překladatel, který se převážně věnuje tvorbě pro děti. Spolupracoval se SNDK (Státní nakladatelství dětské knihy), Mladou frontou, Československým rozhlasem nebo Albatrosem. Pro děti napsal třicet knih, mezi neznámější jistě patří příběhy o kocouru Vavřincovi. Podle jeho knihy Děti s cedulkou [2] natočil režisér Antonín Moskaly film Kukačka v temném lese (1984).

Barbara I. Wagner (11. 12. 1978) je oceňovanou výtvarnicí u nás i ve světě. Na svém uměleckém kontě má například řadu úspěšných kalendářů a výstav.

[1] SLABÝ, Zdeněk Karel. O mužíčkovi, který zastavil pražský orloj. Vydání 1. v nakladatelství Grada Publishing, a.s.. Praha: Bambook, 2015, 55 stran. ISBN 978-80-247-5583-0.

[2] PERGNER, Eduard a SLABÝ, Zdeněk Karel. Děti s cedulkou. 1. vyd. Praha: Práce, 1982. 141 s. Kamarád.