Pohádka od pana vypravěče

Knižní svět zná tohoto autora především díky jeho vyprávění o Středozemi. On ale nemá na svém kontě jen fantasy příběhy, je to také skvělý vypravěč pohádek. Nemám na mysli nikoho jiného než J. R. R. Tolkiena.

knihaTolkien se proslavil především sérií Pána prstenů. Malý hobit, který se vydá zničit prsten moci, je známý po celém světě. Tento spisovatel ale umí potěšit i čtenáře jiné kategorie. Mnoho svých knih totiž napsal pro to nejnáročnější čtenářstvo na světě – pro děti. A tyto pohádky jsou velice dobré, možná právě proto, že měl komu je vymýšlet – svým dětem.

V červnu tohoto roku vyšla v nakladatelství Argo kniha Pan Blahoš. Je určená pro děti, ale myslím si, že dokáže okouzlit všechny milovníky tohoto autora. Je to roztomilý příběh plný dobrodružství, napětí i legrace a končí – tak jako správná pohádka – dobře.

Hlavní hrdina příběhu Pan Blahoš je především gentleman, snaží se být ke všem zdvořilý a vstřícný. Nadevšechno má rád své cylindry, které s oblibou střídá dle dané společenské příležitosti. Žije se svým zvláštním mazlíčkem v domě na kopci, a proto když něco potřebuje, jede dolů do města na svém kole. Jednoho dne se rozhodne koupit si auto, a tak vyrazí ve svém zeleném cylindru k prodavači aut. Hned první projížďka ale neskončí úplně tak, jak by si pan Blahoš představoval. Pár drobných nehod, neuvěřitelných náhod a pořádně velká patálie ho přivedou do situace, kdy touží být znovu doma.

Při své cestě potká lidi, kteří se stanou jeho novými přáteli, zvířata, která nejsou tak úplně obyčejná, i staré známé, kvůli kterým skoro přijde o své jmění. Dostane se v pořádku domů? Zjistí někdo, jaké zvíře chová pan Blahoš doma? A co se stane s Blahošovými cylindry? Jak nakonec všechno dopadne, se dozvíte po přečtení tohoto úžasného díla.

Pan Blahoš je krásná kniha, která pobaví děti i dospělé. Tolkienův vypravěčský um je znát již od první stránky. Ocení ho především dospělí čtenáři. Co ale ocení všichni, jsou krásné původní ilustrace, jejichž autorem je sám Tolkien. V knize je vždy na jedné straně umístěn český překlad a na druhé původní text i s obrázky. Čtenář znalý anglického jazyka si tedy vyprávění může přečíst v původním znění. Kniha se nejen dobře čte, ale i krásně vypadá.

Postavy zde vystupující jsou více než zajímavé. Pan Blahoš nosící tak vysoké cylindry, že má kvůli nim upravený i dům, jeho záhadný mazlíček i medvědi mající rádi zeleninu a ovoce. Každý má něco do sebe a v příběhu má svoji roli, kterou do puntíku splní.

Knihu doporučuji všem, kteří mají rádi styl psaní J. R. R. Tolkiena, Pan Blahoš rozhodně nemůže chybět v jejich knihovničce. A krom toho je to i knížka pro děti, kterým se hrdina bude líbit stejně, jako se líbil dětem tohoto autora.

Ukázka:

Vstoupil do obchodu a řekl: „Chci auto!“
„A jakou barvu?“ zeptal se pan Benda.