Hurá na Prázdniny s dráčkem

Malý Vojta, zvídavý šestiletý kluk, jde naposledy do mateřské školy – od zítřka začínají prázdniny a po nich už ho čeká velká škola. Trošku mu je líto, že už nebude smět do školky, na druhou stranu se těšil, že už nebude muset chodit spát po obědě. Ale proč se trápit teď, když před ním jsou dva měsíce volna.

knihaNež vyrazí s rodiči na dovolenou, bude si užívat kamarádů – dvounohých i čtyřnohých – u babičky a dědy na vsi. A tam, hned první prázdninovou sobotu, najde Vojta podivné kropenaté vajíčko. Schová si ho do slámy, jenže do rána se mu z vejce vyklube maličký brontosaurus, který vypadá jako drak – Vojta mu začne říkat Bronťa. Spolu si pak užívají dobrodružné výpravy po vsi i lese. Dráček Bronťa je velice chytrý, ale o současném světě toho moc neví, Vojta ho musí o všem řádně poučit – například Bronťovi nešlo na rozum, nač potřebují lidé peníze…

Prázdniny s dráčkem napsal Michal Vaněček. Od samého začátku je jasné, že si dobrodružství Vojty a jeho kamaráda brontosaura pěkně užívá. Zdá se, že by takového přítele rád potkal a stejně si s ním zaskotačil. Autor zkušeně vystihl myšlení šestiletého rozumbrady, stejně jako nejistotu inteligentního tvora, který několik staletí prospal jako zárodek ve vejci. Z dialogů těchto dvou mudrlantů se jen sypou veselé narážky a komické situace.

Příběh sám je prostý, přímočarý – vše jde po přímé linii, den po dni ke konci prázdnin. Dny plynou, příhody se dějí a čas ubíhá. Kniha je především o kamarádství, o bezpečném rodinném zázemí, o dospělých, kteří nedělají vědu z toho, že už jsou velcí. Michal Vaněček připravil slušné prázdninové čtení, u kterého se baví malí i velcí.

Vtipný, přímočarý text doplnil obrázky Ondřej Zahradníček. V tomto ohledu mám malou připomínku – v pár případech obsah obrázků neodpovídá textu – třeba v okamžiku, kdy Vojta objeví ve stodole malého dráčka, měl by být ještě v pyžamu, ale na ilustraci je oblečený do běžné mikiny, kterou nosí přes den. Možná Vojta chodí celé dny v pyžamu, nevím, ale je jasné, že zvídaví malí čtenáři se budou ptát. Podobných nesrovnalostí jsem našla několik. Tak příště prosím – pane výtvarníku, čtěte pozorněji, a paní redaktorko, když už nastala odchylka, požádejte autora, nechť poupraví text – to totiž „bolí“ méně a „trvá“ kratší dobu než přemalování obrázku.

Prázdniny s dráčkem jsou v podobě knižní i audio. Společně s knihou vyšlo cédéčko, na němž (s velikou chutí) manželé Eva Hrušková a Jan Přeučil předvádějí své umění, své hlasové možnosti a dovednosti. Paní Hrušková je jako malý kluk nepřekonatelná, stejně dokonalá je v roli babičky. Manželé společně vytvořili velmi příjemnou dramatizaci veselého vyprávění o dobrodružství malého kluka, který se kamarádí s brontosaurem.

Knihu a audioknihu Prázdniny s dráčkem vydalo nakladatelství Fragment