Pohádky vyprávěné dětem

Hans Christian Andersen byl dánský spisovatel, který se do širokého povědomí veřejnosti zapsal jako významný pohádkář, i když on sám se za něj nepovažoval. Psal také divadelní hry, romány a básně. Jeho tvorba se vyznačuje osobitostí. Jeho asi nejznámější pohádka Malá mořská víla je podle odborníků odrazem jeho osamělosti a utrpení z odlišnosti.

knihaAndersenovy pohádky považujeme dnes za klasiku a klasikou jsou jistě právem. Na rozdíl od pohádek bratří Grimmů mají výrazně osobitější tón.

Zbožným přáním Andersena bylo, aby pohádky (autor sám je nazýval příběhy) poslouchaly rády děti a zároveň byly zajímavé i pro dospělé, kteří je měli dětem předčítat. Z vlastní zkušenosti vím, že to není vůbec jednoduché. Pro Andersena je navíc typická ironie, a to někdy docela ostrá. Dalším společným znakem Andersenových pohádek je, že zpravidla nekončí dobře.

Kniha Starý dům a jiné pohádky, kterou letos vydalo nakladatelství Albatros, obsahuje deset pohádkových příběhů. Na výbornou úroveň knihy má velký vliv i její překladatel. V tomto případě se překladu zhostil náš významný překladatel severských jazyků František Fröhlich, který ke knize zároveň napsal stručný doslov. Starý dům a jiné pohádky sice zahrnuje pouze zlomek Andersenova pohádkářského díla, ale výběr je volen tak, aby obsahoval jak známé, tak i méně známé pohádky. Mezi ty známé, alespoň pro mě, patří Křesadlo nebo Princezna na hrášku. Dále se můžete těšit na Létající kufr, Starý dům, Divoké labutě, Slavíka, Ole Zavřiočka, Co taťka dělá, dobře dělá, Stín a Palečka.

Ke každé pohádkové knížce patří i ilustrace. Ty pro tuto knihu vytvořil Artuš Scheiner a děti je jistě uvítají. Škoda jen, že jich zde není více, alespoň jedna ilustrace ke každé pohádce.

Knížka je vysázena velkým fontem, a tak by se měla dobře číst i při nižším osvětlení. Bohužel je text vysázen na lesklý křídový papír a odlesky četbu komplikují.

Výbor pohádek Hanse Christiana Andersena vám mohu vřele doporučit, ať již pro vás před spaním, nebo když prší, či vašim starším dětem na dobrou noc.