Je to otázka cti

Vy ještě frajera Nata neznáte? Ale to je vážně chyba! Ani v tomto případě neznalost neomlouvá, vždyť český čtenář má už třetí možnost se s ním setkat. Je jasné, že na Nata opět čekají nějaké potíže, se kterými se musí vyrovnat. Jeho problém má dokonce jméno – Artur.

knihaS Arturem nebo s někým hodně podobným jste se už určitě potkali. Je úspěšný, vše mu vychází, všichni ho mají rádi – prostě je nesnesitelný. Nikdy si nepřipustíte, že to, co vůči němu cítíte, je jen žárlivost. Artur nám neustále kříží cestu, Artur je překážkou k tomu, aby nás ostatní uznávali a obdivovali. Někdy my se stáváme Artury pro ostatní. Artur je prostě archetyp. Lincoln Peirce staví zápletku své knihy Velkej frajer Nate jede na takové prosté a všem známé zápletce. Zbývá už jen najít příležitost, jak si s ním změřit síly a jak nad ním zvítězit. Ta se brzy najde, Natovi dosti nepravděpodobným způsobem spadne do řeky jeho oblíbený skateboard a on stojí před otázkou, kde vzít další. Zdá se, že požádat rodiče by nemělo tu správnou šťávu, příběh by skončil dříve, než by začal. Ale máme tu však faktor šťastných náhod – Nate se může jako skaut zúčastnit soutěže v prodávání jakýchsi obskurních deček nazvaných potěšenky. Američtí skauti se zřejmě připravují na život nejen lovením bobříků, ale i prodáváním těch nejpodivnějších a nejnepotřebnějších věcí. Nate je pevně odhodlán soutěž, a tím i skateboard vyhrát, do cesty se mu však postaví zcela neočekávaná překážka v podobě silné konkurence.

„Helejse, o mě a o Teddyho tady přece nejde,“ říká Francis.
„Tvoje konkurence je Artur!“
„Artur?“ opakuju nechápavě. „Co tím chceš říct?“
„Včera na schůzce byl tím plánem na sbírku docela uchvácenej,“ vysvětluje Francis.
„Jo,“ přitakává Teddy, „opravdu hodně chce vyhrát ten skateboard.“
Skateboard? MŮJ skateboard?
(Peirce, L.: Velkej frajer Nate jede. Praha: CooBoo, 2012, str. 42-43.)

Postupem doby ztrácí prodej deček svůj hlavní smysl a stává se spíše prestižní záležitostí – otázkou cti. Samozřejmě, že jediným tématem není soutěžení Nata s Arturem při prodeji podivných potěšenek. Autor používá další osvědčené momenty, které se vyskytují v životě obyčejného kluka. Drobné konflikty s učiteli a postřehy, které spolehlivě snižují jejich autoritu, jsou nesmírně oblíbené ve všech humoristických knihách dotýkajících se školního prostředí. Další spolehlivě fungující zdroj humoru je pohled na rodiče. Je zvláštní, že v literatuře tohoto typu jsou většinou terčem sarkasmu otcové. Snad je to tím, že zvládají tyto vtípky namířené proti vlastní osobě lépe než ženy. Omlouvám se za tuto poznámku ženám, mohou samozřejmě naopak předpokládat, že se tento jev snažím vysvětlit způsobem, ze kterého by muži vyšli pokud možno čestně.

Lincoln Peirce pro dobrodružství svého Nata zvolil osvědčenou formu kombinace textu a komiksu. Nate je zdatný kreslíř, komiksy obdivuje a chtěl by je jednou i prodávat. Jeho pokus o prodej těch, které zatím vytvořil, ovšem žalostně ztroskotává, podobně jako jiné jeho plány, třeba „geniální“ pokus o eliminaci Artura prostřednictvím jeho sblížení s protivnou spolužačkou Ginou. Lincoln Peirce se na to, jak často naše plány končí trapným fiaskem, dívá s humorem.

Velkej frajer Nate jede příliš nevybočuje z mohutného proudu podobných knih, který reprezentují příběhy malého poseroutky a deníky Toma Gatese. Je to literatura, která využívá k proložení textu komiksové vsuvky, tedy formát, který je velmi oblíbený i u slabších čtenářů. Není však potřeba na ně hledět s despektem, pro děti představují odrazový můstek k náročnějším textům nebo odpočinkové čtení, které každý z nás čas od času nutně potřebuje. A i kdyby někteří u knih tohoto typu se svými čtenářskými výboji skončili, bude to mít svůj smysl – je lepší přečíst takovu relativně dobrou knihu podanou přijatelně jednoduchým způsobem, než nečíst vůbec. Podle vlastních zkušeností mohu říct, že je to velmi dobrý dárek pro děti, které jsou ve věku hlavního hrdiny knihy.

Knihu Velkej frajer Nate jede vydalo nakladatelství CooBoo