Štěstí. Co je štěstí?

ptak

Belgický Shakespeare – to je Maurice Maeterlinck. Vlámský spisovatel, básník a dramatik, který propadl kouzlu Paříže a strávil v ní značnou část svého života. V době svého pobytu v Paříži byl silně ovlivněn symbolismem a symbolistní tvorbou ostatních autorů (Paul Verlaine, Paul Fort, Paul Valéry ad.). Ve své tvorbě – dramatické či básnické – se neprojevoval čistě symbolistně, ale využíval i prvky alegorické a  fantazijní. Z velkého množství divadelních her vydaných v knižní podobě se v českých vydavatelstvích těší velké oblibě kniha Modrý pták (Praha: Triton, 2010). Knížka útlá se zajímavými ilustracemi nemusí zaujmout pouze dětské čtenáře.

knihaPozoruhodný příběh dvou dětí, které navzdory své chudobě zdolávají úkoly a překážky proto, aby učinily jiné dítko šťastným. Objevují se klasické pohádkové motivy – kouzla, mluvící zvířata, nadpřirozené a jiné bytosti. Příběh je líčen s lehkostí a nenuceným vyprávěním, které vytváří děj neobyčejný a přitom poutavý.

Ne, nejedná se o zcela jednoduchou pohádku, je třeba vysvětlení. Po přečtení příběhu může mít čtenář hned několik otázek. Co přesně představuje modrý pták? A jaký to má smysl obětovat se pro druhého? Proč štěstí znamená pro každého něco jiného? Malé děti se umí ptát záludnými otázkami a výjimkou nejsou ani hlavní hrdinové tohoto příběhu: Tyltyl (starší a rozumnější) a sestra Mytyla. Tyto dvě vnímavé děti se pozastavují nad rozdílem mezi chudými a bohatými, touží po pohádkovém štěstí, které by je nikdy neopustilo, a poznávají, že občas věci nelze splnit tak, jak si je předem naplánujeme. Víla Beryluna je také jednou z hlavních postav. Zjevuje se ve chvíli, kdy děti samy neví, jestli sní, či bdí. Umožní dětem prožít dobrodružství, ostatním – především tedy dospělým –, nikdy nepoznané. Ve spletitém příběhu se objevují výše zmíněné symbolistní prvky. Jsou jimi například stařenka, která představuje moudrost, oheň, který významově líčí zlo či ďábla, dále diamant, přes který lze vidět věci ostatním neviditelné. A pak také hlavní symbol – modrý pták, který má představovat štěstí.

Dějství o sedmi obrazech jsou doprovázena ilustracemi Markéty Vydrové. Obrázky jsou vytvořeny duplexovými barvami, se kterými autorka prostřednictvím PC pracovala poprvé, jak sama uvádí na svých stránkách. Můžeme se přesvědčit, že jsou velice zdařilé. Stránky knihy jsou v béžové barvě a s kombinací s hnědou linkou ilustrací má kniha „starobylý“ nádech. To vše dohromady ladí s textem a podtrhuje jeho jakoby lehkost a jemnost. Obrázky jsou vypracovány celostránkově, ale někdy se malá ilustrace zatoulá i do textu.

V zahraničí je tato divadelní hra velice oblíbená. Má podobu opery, která měla premiéru v New Yorku a jejímž autorem je Albert Wolff. Dočkala se i filmové adaptace, která se taktéž stala  oblíbenou. Filmové ztvárnění můžeme spatřit v němé podobě z roku 1910 a poté „novější“, a to z roku 1976, kde si jednu z hlavních rolí zahrála (nedávno zesnulá) Elizabeth Taylor.

Pokud si čtenář potrpí na příběhy s hlubší myšlenkou, pak je tato kniha tím pravým ořechovým. Vzdáleně připomíná Malého prince, ale ne příběhem, jako spíše úmyslem něco předat dál – poselství štěstí a všeho dobrého.

Knihu Modrý pták vydalo nakladatelství Triton