Životu nebezpečná adolescence

abs

I takto by se dal charakterizovat věk následující po pubertě. Příznačné je pak konstatování, že pokud se nám toto údobí v lidské existenci vezdejší podaří přečkat ve zdraví a bez vážnějších následků, dá se to brát za učiněný zázrak.

knihaA proč to vlastně zmiňuji? Kniha Horory na dobrou noc 3 Anthonyho Horowitze, britského spisovatele pro mládež, kterého asi nejvíce proslavil jeho zfilmovaný Stormbreaker pojednávající o náctiletém špiónovi ve službách jejího veličenstva (tudíž taková uhrovitá alternativa věhlasného agenta 007) osudy svých hlavních protagonistů – jimiž jsou právě teenageři – tuto skutečnost potvrzuje.

Setkáme se zde s rozkošně násilnými úmrtími typu uhoření na elektrickém vedení, kam nás vynese obrovský drak, anebo spáchanou vraždou hochem s myslí poblouzněnou vampýrským boomem, jenž v domnění, že starý neduživý pán pocházející ze Slovenska je bezesporu upír, ho zlikviduje klasicky pomocí osikového kůlu, čemuž oněměle přihlíží hostitelská rodina, u níž je na návštěvě, aby se lépe naučil cizímu jazyku. V tomto konkrétním případě francouzštině.

Pro Anthonyho Horowitze, který se mimo jiné podílí na známém seriálu Hercule Poirot, je příznačná profesionalita. Jeho styl je svižný a snadno srozumitelný. Což je dobře s ohledem, pro jakou věkovou skupinu píše. Samozřejmě riskuje, že u některých labilnějších povah docílí po přečtení jedné z jeho skvěle vypointovaných povídek onoho neblahého efektu, při němž dojde k nechtěnému úniku moči. A i přesto, že jsou určeny právě na noc, nemusí být tato specifická perioda dne zrovna tou nejvhodnější volbou.

Každá z obsažených povídek začíná jako by nic – téměř až ospale a uondaně. Nicméně větu od věty kolem nás Anthony Horowitz svým vypravěčským umem spřádá důmyslnou pavučinu děsu a až černohumorné morbidnosti, přičemž nám svým neotřele originálním závěrem vyrazí dech. A právě konce a rozuzlení jednotlivých příběhů jsou asi tím největším kladem této knihy.

Anthony Horowitz také střídá různé žánry. Míjí se zde fantasy se sci-fi a samozřejmě hororem, protože právě taková tato kniha je – příjemně hrůzostrašná. Navíc každou z povídek uvádí skvělá ilustrace Micka Brownfielda.

Autor je ovšem i tak trochu moralista, který netouží pouze pobavit a vystrašit. Objeví se zde i celospolečenská témata. Klasicky jsou obsaženy narážky týkající se užívání různých druhů narkotik včetně tabákových a alkoholických výrobků mladistvými. Též nepřímo zmíní ne vždy kladný vliv televize a moderních technologií. Vystřelí si ze svého kolegy Darrena Shana v příběhu, v němž popisuje jeho chladnokrevnou likvidaci beznadějně netalentovaným, přesto v tomto ohledu přemrštěně ambiciózním spisovatelem, a v neposlední řadě zmíní problematiku mezigeneračních vztahů.

A jako třešinka na dortu je pak doslov nakladatele, který vlastně tuto knihu plnou smrti nechtěl vydat, ale z důvodu obavy o svůj holý život tak raději učinil.

V POHŘBENI ZAŽIVA bude deset obyčejných lidí ukryto do hrobů na tajných místech po celé zemi a jejich rodiny dostanou jen dvacet čtyři hodin na to, aby je našly, než uvězněným dojde vzduch. Pokud odpoví správně na otázky, získají vodítka, která je zavedou k jejich milovaným. Ale zachrání je včas?
(Horowitz, Anthony: Horory na dobrou noc 3. BB art: Praha, 2011, s. 29.)

Knihu Horory na dobrou noc 3 vydalo nakladatelství BB art

Veletrh